News55

Här är de värsta elbolagen just nu

Artikelbild
e55
e55
Uppdaterad: 25 apr. 2024Publicerad: 28 okt. 2022

I spåren av de höga elpriserna har också kundernas klagomål på elhandelsbolag ökat. I Sverige finns det idag cirka 150 elhandelsbolag och några av dem sticker ut när det gäller klagomål från kunderna.

ANNONS
ANNONS

Konsumenternas energimarknadsbyrå uppdaterar en så kallad svart lista med de elbolag som genererat flest klagomål i relation till antalet kunder de har. Listan baseras på de senaste 12 månaderna och toppas just nu av Stockholms elbolag. De vanligaste klagomålen på företaget handlar om felaktiga fakturor och bristande information om när avtalen löper ut. Bristande kundservice är ett annat vanligt klagomål, skriver Realtid.

– Den tydligaste trenden just nu är att det är många som hör av sig till oss avseende val av elavtal och oro inför vinterns elräkningar. Vi har också sett under den senaste tiden att konsumenter oftare upplever problem med att nå sin elhandlare och att vissa enstaka elhandlare tyvärr har valt att ta bort möjligheten att nå företaget via telefon och mejl, säger Thomas Björkström på Konsumenternas energimarknadsbyrå till Realtid.

En annan oroväckande trend är klagomål när en elhandlare överlåter ett elavtal till en annan med försämrade avtalsvillkor. Dessutom ökar antalet klagomål där elhandelsföretaget har svårt att förklara eller visa vad som faktureras enligt avtyalsvillkoren.

– Utöver det är det nu fler konsumenter än tidigare som upplever problem med att byta tillbaka från ett timprisavtal till ett traditionellt rörligt avtal, säger Thomas Björkström.

För att hamna på den svarta listan ska Energimarknadsbyrån ha fått in minst 43 klagomål på ett elhandelsbolag under de senaste 12 månaderna. Listan och miniminivån på klagomål uppdateras var tredje månad.

Utöver Stockholms elbolag återfinns Telinet energi, Svealands elbolag, Nordic green energy och Förvaltningsel i Skandinavien på den senaste listan.

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS