De svenska isbrytarna har fördubblat sina insatser jämfört med förra vintern – både i arbetade timmar och i antal fartyg som fått hjälp.
Mest läst i kategorin
Den här vintern blev isen också tjockare och hårdare än de senaste säsongerna.
Sjöfartsverket har just nu fem isbrytare igång: Ale, Atle, Frej, Oden och Ymer.
Annika Hjelmsten, driftoperatör på Sjöfartsverkets isbrytarledning, har gått igenom statsisbrytarnas insatser hittills den här säsongen. Statistiken gäller från början av december 2023 fram till mitten av april i år.
Under hela förra säsongen, december 2022 till maj 2023, fick 614 fartyg isbrytarhjälp. Men redan nu, innan innevarande säsong är över, är siffran 1 051 fartyg.
Det blir en fördubbling, säger Annika Hjelmsten.Dubblad mängd timmar
I år började säsongen dessutom tidigt i december, i vanliga fall börjar den senare i samma månad och pågår sedan en bit in i maj.
Sett till arbetade timmar var isbrytarna igång 2 820 timmar under förra säsongen. Redan nu har de varit igång 4 716 timmar och även där väntas en fördubbling.
Sjöfartsverket har tre kategorier för isläget: mild, normal och svår. De senaste åren har klassats som milda men nuvarande säsong har klassen normal.
Men den is som funnits har varit väldigt vallad och hård. Det har varit blåsigt i flera perioder och då har isen pressats ihop och tjockleken har byggts på i olika omgångar, säger Annika Hjelmsten.Ny isbrytare
Den svenska isbrytarflottan växer. En sjätte isbrytare har köpts begagnad från Norge i år. Det 18 år gamla fartyget får i Sverige namnet Idun efter mönstret från nordisk mytologi och kommer, liksom de övriga, att utgå från Luleå.
Idun är större än Ale men mindre än de andra i Atleklassen och kommer att täcka upp en nisch där vi saknat en isbrytare, säger Annika Hjelmsten.