News55

Postnords vd svarar på kritiken

Artikelbild
Postnords vd Håkan Ericsson. ARKIVBILD.
Siri Hill
Siri Hill
Uppdaterad: 10 okt. 2016Publicerad: 10 okt. 2016

Kunder och anställda fortsätter att rasa mot bristerna i Postnords verksamhet. Håkan Ericsson, företagets vd svarar nu på kritiken. – Det sägs mycket i media att mycket brev försvinner, men vi mäter det här externt och efter tre dagar har en lång bit över 99 procent levererats, säger han till Aftonbladet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

News55 har tidigare rapporterat om den kritik som riktats mot bristerna i Postnords verksamhet, och klagomålen fortsätter att inkomma. Maria i Alingsås hittade över 200 brev liggandes på vägen, anställda larmar om en ”ohållbar arbetssituation och antalet klagomål till Post- och telestyrelsen har tredubblats jämfört med förra året.

Situationen har fått näringsminister Mikael Damberg (S) att kalla till krismöte, men Postnords vd Håkan Ericsson verkar inte dela verklighetsbilden att företaget befinner sig i kris.

– Först ska vi säga att brev kommer fram i tid, men vi har haft lite för mycket problem då man upplevt att det inte varit tillräckligt bra, säger han till Aftonbladet.

      LÄS MER: Postnord i blåsväder efter försenade brev

“Digitaliseringen är boven i dramat”

Förra året gick Postnord igenom en stor förändring när företaget från manuell till maskinell sortering. Håkan Ericsson menar att det är en stor del av problemet.

– I år har vi faktiskt en kvalitetsnivå som är objektivt bättre, men förra året så var det störningar i samband med förändringarna, säger han.

Håkan Ericsson lyfter några områden där Postnord kan och ska bli bättre. De ska dels börja lyssna på kunderna, dels följa upp alla plats- och brevbärarkontor för att säkerställa att kvalitén håller måttet och dels informera organisationen om de åtgärder de planerar att genomföra.

ANNONS

      LÄS MER: Per fick byta namn för att kunna hämta ut sitt paket

Postnord ska börja lyssna på kunderna

– Det sägs mycket i media att mycket brev försvinner, men vi mäter det här externt och efter tre dagar har en lång bit över 99 procent levererats. Vi kommer jobba stenhårt inte bara på den fysiska kvalitén, utan också på den upplevda kvalitén. Det kan jag definitivt lova, säger Håkan Ericsson.

      FLER NYHETER: Mer för dig med livserfarenhet

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS