Allt fler svenskar handlar på nätet från sin mobiltelefon eller surfplatta. Den målgrupp där den mobila e-handeln verkligen har skjutit i höjden är bland gruppen äldre, det skriver IT-Branschen. – E-handeln från mobila enheter blir allt viktigare, säger Patrik Müller, E-handelsexpert på DIBS Payment Services, till IT-Branschen.
Mest läst i kategorin
Det blir allt mer populärt att handla på nätet via sin mobiltelefon och surfplattan och även om gruppen äldre mellan 66-74 och 55-65 år är de som e-handlar i allra minst utsträckning är de däremot den grupp som visar störst ökning. På fem år har den första gruppen ökat från 5 till hela 29 procent, det rapporterar IT-Branschen.
LÄS MER: Äldre har också intresse för ny teknik
“E-handeln från mobila enheter blir allt viktigare”
Fyra miljoner svenskar handlar på nätet via sin mobil eller surfplatta, det visar en undersökning från Dibs Payment Services. Och av dessa har drygt två miljoner äldre också fattat tycke för den här typen av digital shopping.
– E-handeln från mobila enheter blir allt viktigare. Bara inom några år kommer det vara fler som handlar från sin smartphone än från sin dator om utvecklingen fortsätter i den här takten, säger Patrik Müller, E-handelsexpert på DIBS Payment Services, till IT-Branschen.
Allt fler har tillgång till en smartphone
I samband med att innovationer som surfplattor, appar och mobila betalsätt har blivit mer lättillgängliga har också e-handeln via dessa enheter ökat i stadig takt. Allt fler äger också en smartphone. Vanligast är att man e-handlar från sin mobiltelefon, helt enkelt för att man har den nära sig. Drygt hälften av de som använder mobila enheter för e-handel shoppar genom appar på sin mobil.
Patrik Müller ser det som en glädjande utveckling att allt fler äldre har fattat tycke för mobil e-handel.
– Det är glädjande att även våra äldre har anammat mobil e-handel, det åldersmässiga gapet minskar kraftigt, säger Patrik Müller till.
FLER NYHETER: Mer för dig med livserfarenhet