Förra året tog Pensionsmyndigheten emot 1 119 klagomål och många gällde de skandalomsusade fondbolagen Falcon Funds och Allra. Myndigheten uppmanar pensionssparare att se upp för oseriösa aktörer, det skriver Aftonbladet.
Mest läst i kategorin
Det är ingen nyhet att många pensionssparare blir förda bakom ljuset av oseriösa aktörer på marknaden, något som har lett till starka reaktioner från spararna – och klagomål till Pensionsmyndigheten, rapporterar Aftonbladet.
Det fondbolag som har fått flest klagomål är Advisor där pensionsspararna vittnar om att de har fått fondbytesblanketter hemskickade utan att de har haft kontakt med bolaget.
Påstår att de ringer från Pensionsmyndigheten
– De ringer och vill prata om premiepensionen. Ibland säger de att de ringer från oss. I förväg har de tagit reda på ditt personnummer som de knappat in på Pensionsmyndighetens hemsida, och så ber de dig att logga in med hjälp av mobilt bank-ID. I vissa fall har telefonförsäljaren då lyckats byta dina fonder, säger Monica Zettervall, pensionsexpert på Pensionsmyndigheten, till Aftonbladet.
LÄS MER: Många pensionärer går miste om tusenlappar varje månad
Enligt Monica Zettervall är det särskilt viktigt att tänka både ett och två varv om den som ringer påstår att de samarbetar med Pensionsmyndigheten.
– Här finns en grundregel: det stämmer aldrig. Vi har inga sådana samarbeten med aktörer, och ringer heller aldrig hem till sparare för att ge råd om vilka fonder man borde byta till, säger Monica Zettervall.
FLER NYHETER: Mer för dig med livserfarenhet
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra sparkonton med bäst ränta.