Försäljningen av vatten, läsk och öl minskade i juni månad. Det visar preliminära siffror från branschorganisationen Sveriges Bryggerier.
Mest läst i kategorin
Mest minskade försäljningen av vatten som sjönk med 17 procent i juni, jämfört med samma period i fjol.
Försäljningen av öl minskade med 13 procent och läsk backade 12 procent.
Vi tror framförallt att det beror på det här lite ostadiga vädret, säger Anna-Karin Fondberg, vd på Sveriges Bryggerier.
Däremot spår de bättre siffror för juli månad.
Fler är lediga i juli, så då tror jag att man kommer se det i konsumtionsmönster och aktiviteter, fortsätter Anna-Karin Fondberg.
Branschorganisationen Sveriges Bryggerier har ett 30-tal medlemmar som tillsammans representerar ungefär 90 procent av den svenska öl-, cider-, vatten- och läskmarknaden.
Senaste nytt
Tänk inte mer på bokföringen (än du behöver)
Med Fortnox är bokföringen uppdaterad i realtid, så att du alltid kan lita på siffrorna.
Rekommendationer om RS-virus – detta bör du veta
Folkhälsomyndigheten har publicerat rekommendationer om vaccination mot RS-virus till vissa grupper för att skydda mot allvarlig sjukdom. Här får du veta mer om deras råd.