Hon bokade tid för en operation för att få bukt med en tidigare vårdskada efter en misslyckad skönhetsoperation. På grund av detta trauma blev hon orolig och avbokade i god tid. Ett oväntat händelseförlopp utspelade sig.
Mest läst i kategorin
Det är lite si och så med misstag inom vården. Visst är det mänskligt att göra fel ibland, men det är allvarligt när det drabbar människors hälsa. En operation kan trots allt inte göras ogjord.
Man kan exempelvis konstatera att ett flertal kvinnor fick sin livmoder borttagen av misstag mellan 2023 och 2024, vilket News 55 skrivit om tidigare.
Misslyckad operation — blev av med ett bröst
Anna är en av många personer som genomgått en misslyckad skönhetsoperation. Hon fick en allvarlig vårdskada och blev av med ena bröstet.
Hon bokar därför tid för en ny operation, men traumat från tidigare erfarenheter gör henne orolig och hon ändrade sig.
“Jag hade trauma från tidigare operation och därför kände jag att jag klarade inte av att genomföra den här operationen”, berättar hon för SVT.
MISSA INTE: De opererades av misstag – nu har det hänt igen. News 55
Senaste nytt
Avbokade planerad operation i tid
Anna avbokar sin planerade operation tolv dagar innan, vilket faller inom ramarna för klinikens återbetalningspolicy. När hon ber att få pengarna tillbaka hävdar kliniken att de inte fått in någon betalning.
Först blir hon orolig att pengarna hamnat på villovägar, men upplever samtidigt ett annat händelseförlopp. Kliniken svarar allt mer sällan på hennes mejl.
Skrev en dålig recension på Google
Det blir uppenbart att pengarna är förlorade och att hon och hennes man aldrig skulle få se röken av dem igen. Det var så det kändes när de beslutade sig för en sista åtgärd: Att skriva en dålig recension på Google.
Då får Anna ett mejl från kliniken om att hon inte kommer att få tillbaka pengarna för sin planerade operation. Hon måste först dra tillbaka sin recension från Google.
“När jag fick mejlet så tänkte jag att det här kan inte vara sant. Jag blev så chockad så jag var tvungen att läsa det flera gånger”, berättar hon vidare för SVT.
MISSA INTE: Här är svenska kändisar som väljer bort skönhetsingrepp. News 55
Företag får inte tvinga personer att ta bort dåliga omdömen
Det slutade med att Anna fick tillbaka sina pengar. Skönhetskliniken påpekade efteråt att man kan skriva vad som helst på nätet. Företag har samtidigt inte rätt att ställa motkrav trots att de håller löften.
Men har företag rätt att kräva borttagning av dåliga recensioner?
Enligt konsumentverket kan inte ett företag tvinga en person att ta bort ett dåligt omdöme. Företaget kan förstås pröva saken direkt hos Google.
“Ett företag får inte sätta villkor för att du ska kunna utnyttja de rättigheter du har enligt lag som konsument”, berättar Henric Jonsson, juridisk rådgivare.
Läs också:
Vaccin mot vinterkräksjukan redan i fas 3: Klart 2026. News 55
Sviktande hälsa och skjutglada amerikaner sänker medellivslängden. News 55
Då utrotar AI mänskligheten – enligt nobelvinnaren Geoffrey Hinton. News 55
Nostradamus i ny tappning spår teknikkaos 2025. Dagens PS
Erfaren journalist som bevakar ämnen som samhälle, hälsa, livsstil och trender för News55
Erfaren journalist som bevakar ämnen som samhälle, hälsa, livsstil och trender för News55