Det låter som ljudtortyr...

Oslo 20191129.

Som en ganska diskret men ändå tydlig ljudmatta lägger den sig över oss. Julmusiken i butikerna. Melodislingorna kryper ända in i charkdisken och i provrummen på klädavdelningarna. Ja, ända ut till p-platserna hörs de juliga låtarna.

Aina Bergvall

Annons

Annons

Varenda butik med självaktning har en slinga som går runt, runt, runt. I vad som liknar en evighet. Tonerna trillar taktfast över konserverade ananasringar, rysk yoghurt och påsar med glöggkryddor. Valnötterna, som påminner om mänskliga hjärnor, sveps också in i julsångerna. Riktiga hjärnor påverkas definitivt av dängorna – det är ju ett faktum att musik använts som tortyrmetod i betydligt grymmare miljöer än ett svenskt varuhus.
De butiksanställda vittnar ibland om att de är på väg att bli tokiga av upprepningen av “Bjällerklang”, “White Christmas” och “Let it Snow”. I ett anfall av nostalgi har någon lagt till “Jag såg mamma kyssa tomten” och “All I Want for Christmas Is My New Front Teeth” men sämre munhygien än så blir det sällan. Det är hörselorganen som blir nedsmutsade.

Varuhusens så kallade muzak kan faktiskt uppfattas som ett hygienproblem, eftersom den som ständigt tvingas lyssna sliter hårt på sina känsliga öron.

Från början är ju tanken att stämningen ska sprida sig och öka på kundernas köplust. Möjligen har det också funkat så, inledningsvis, och gör det kanske fortfarande, stundtals och fläckvis.

Fast ju tidigare den kommersiella julen startar, desto längre blir perioden med julmusiktvånget. Melodislingorna kryper ända in i charkdisken och sveper in falukorven i toner. I provrummen på klädavdelningen finns möjligheten att provdansa i en klänning, eftersom (den osynliga) “orkestern” är på plats. Ja, ända ut till p-platserna hörs de juliga låtarna.

Och problemet, som kan tyckas lite i minsta laget för att uppmärksammas, måste nog ändå tas på allvar. I fjol gjorde Handelsanställdas förbund en undersökning bland sina medlemmar. Resultat: julmusiken är tveklöst ett arbetsmiljöproblem, det ansåg var tredje butiksanställd. Bland de 2000 personer som svarade fanns de som betecknade musiken som just “tortyr”, där fanns också exempel på folk som fått sjukskriva sig på grund av svår huvudvärk som skylldes på musiken.

Alla var förstås inte lika negativa, vilket får antas glädja musikskaparna i Stim (Svenska tonsättares internationella musikbyrå). Organisationen hävdar att musik rätt använd kan öka en butiks intäkter med ända upp till 30 procent. Dessutom menar Stim att kunderna verkligen trivs, eftersom de enligt statistiken tenderar att stanna kvar i 8 extra minuter om musiken är “rätt”.


Annons

Annons

Det måste naturligtvis variera med individ, shoppingbehov och musiksmak. Men det finns skäl för detaljhandeln att ta sig en funderare över julmusiken, inte bara med tanke på de anställdas välmående. Alltför många potentiella kunder väljer redan nu bort den fysiska handeln till förmån för köp på nätet. Och hemma vid datorn är hotet om ljudtortyr avvärjt, eftersom man själv bestämmer både musikstil och -volym.

Aina Bergvall
Kontakta mig
Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons