News55

SJ släpper fler sommarbiljetter

tåg
SJ släpper ytterligare 200 000 biljetter på populära tåglinjer i sommar. (Foto: Janerik Henriksson / TT)
Cecilia Bolter
Cecilia Bolter
Uppdaterad: 07 juni 2024Publicerad: 07 juni 2024

Vi ska välja tåg framför flygresor. Miljöpartiet vill förbjuda kortare flygrutter inom hela Europa. SJ meddelar samtidigt att de släpper 200 000 extra tågbiljetter på populära tåglinjer inför svensk högsommar. Klarar SJ av den extra belastningen?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I ett pressmeddelande meddelar SJ att i takt med efterfrågan på hållbara resealternativ kommer 200 000 extra biljetter ska släppas på populära tåglinjer inför semesterfiranded. Det rör sig om 700 extra avgångar som ska verkställas under högsäsongen. Följande rutter kommer att förstärkas:

  • Stockholm – Göteborg
  • Stockholm – Malmö/Köpenhamn
  • Stockholm – Umeå
  • Malmö – Göteborg
  • Linköping – Stockholm – Gävle – Ljusdal
  • Stockholm – Falun

Det blir fler avgångar att välja på

“Vi har sett en enorm efterfrågan på tågresor i sommar och därför har vi genomfört ett intensivt planeringsarbete och lyckats få loss ännu fler fordon och personal att bemanna tågen med, vilket nu ökar vår kapacitet inför högsäsongen”, förklarar Petter Essén, chef Trafik och Fordonsprogram på SJ.

Det innebär att SJs resenärer får betydligt fler avgångar att välja på som kommer att SJs snabbtåg och regionaltåg, samt det uppgraderade X 2000-tåget.


Att resa med tåg påstås ha blivit populärare
Att resa med tåg påstås ha blivit populärare samtidigt som ett fortsatt ökat antal flygresor säljs till olika destinationer. (Foto: Pexels)
ANNONS

Politiska beslut kan kosta skattebetalarna dyrt

Det krävs stora satsningar för att stimulera tågresande framför att ta flyget, speciellt om det rör sig om lite längre sträckor. Inom hela Europa är det en lite komplicerad fråga eftersom varje land har sina egna tågbolag och bokningssystem. Det kan krävas olika bokningar om man ska resa genom fler länder. 

ANNONS

Didrik von Seth, vd för Svenska Resebranschföreningen (SRF), anser att politisering av resebranschen är symbolpolitik och ett sätt att slarva bort skattebetalarnas pengar. 

“Man berättar inte att järnvägssystemet redan är hårt belastat och inte klarar ökad kapacitet på så kort tid. Att flytta volymer från flyg till tåg går helt enkelt inte”, berättar han för Epoch Times och fortsätter:

“Nu säger man att tågresande är vägen till netto noll. Det kommer inte att ske”.

En sund balans mellan fly och tåg vore önskvärt

Von Seth menar att det kan finnas vissa individuella intressen bland politiker som driver frågan extra hårt i syfte a positionera sig inför EU-valet genom att föreslå subventioner och satsningar på infrastruktur.

En del av förslagen riskerar att hämma utvecklingen inom flyg och då kan Kina vinna ytterligare en teknikstrid liksom den med solceller.

Von Seth skulle gärna se stimulanser och subventioner för fossilfritt bränsle så att flygbranschen får samma möjligheter till utveckling. I dag är den typen av bränsle sju gånger dyrare än vanligt flygbränsle.

Läs också:

ANNONS

Utmandsresor med tåg minskar – “är krångligt”

Trendig tågresa tar världen med storm

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Cecilia Bolter
Cecilia Bolter

Erfaren journalist som bevakar ämnen som samhälle, hälsa, livsstil och trender för News55

Cecilia Bolter
Cecilia Bolter

Erfaren journalist som bevakar ämnen som samhälle, hälsa, livsstil och trender för News55

ANNONS