Återinförda id-kontroller blir kostsam för Öresundsregionens företag och kommuner. Prislappen för att kontrollera resenärer på bil, båt och tåg hamnar på 6,7 miljarder – varje år.
Mest läst i kategorin
Malmö stad skulle få betala allra mest, rapporterar Sydsvenskan.
Id-kontroller innebär färre tåg, glesare reseavgångar och ökade förseningar över sundet, varnar samarbetsorganisationen Greater Copenhagen som räknat på vad det skulle kosta Skåne och Själlands företag och myndigheter i form av produktivitetsförluster om regeringen återinför id-kontrollerna.
Huvuddelen av förlusten drabbar Skåne med 4,6 miljarder per år, och Malmö stad skulle tappa allra mest, konstaterar samarbetsorganisationen i en ny rapport.
Id-kontrollerna mellan Danmark och Sverige infördes i samband med flyktingkrisen 2015. Kritiken blev hård och 2017 upphörde de efter att regeringen valt att förstärka gränskontroller istället.
Men id-kontrollerna kan göra comeback – i början av året stiftade Sveriges riksdag en ny lag som gör det möjligt att vid behov låta regeringen återinföra dem.