På ett halvår har Postnord tagit emot 32 000 klagomål gällande försenade, skadade eller försvunna försändelser. Det framkommer i en sammanställning som Post- och telestyrelsen, (PTS) har gjort.
Mest läst i kategorin
– Det här är bara en av flera indikatorer. Det har skett en dramatisk ökning av klagomålen till PTS. Sammantaget är det indikationer på att allt inte riktigt är som det ska, säger Sten Selander, chef för postavdelningen på Post- och telestyrelsen, (PTS) till Aftonbladet.
LÄS MER: Postnord i blåsväder efter försenade paket
Varannan svensk saknar förtroende för Postnord
Fyra av tio av Postnords kunder uppger att de har haft problem med försändelser som hanterats av företaget det senaste året. Enligt en mätning från Aftonbladet och Inizio saknar varannan svensk förtroende för bolaget.
Den sammanställning som Post- och telestyrelsen (PTS) har gjort för det senaste halvåret omfattar drygt 350 av Postnords brevbärarkontor runt om i Sverige.
Högst upp på listan finns kontor i storstadsområden som postkontoret i Årsta med 783 anmälningar totalt. De som klarat sig bäst är kontor i mindre städer som i Malå och Vittangi där endast ett klagomål inkommit till vardera kontor. Eller kontoret på Björkgatan i Uppsala dit hittills inget klagomål inkommit.
LÄS MER: Postnords vd svarar på kritiken
“Svårt att avgöra vem som har gjort fel”
På Postnord tar man emot och rapporterar alla klagomål på postgången – också i de fall det inte rör bolagets egen verksamhet. Det innebär att det är svårt att veta exakt hur många av klagomålen som faktiskt berör Postnords verksamhet, säger Erika Ahlqvist på Postnord till Aftonbladet.
– För den enskilde mottagaren kan det vara väldigt svårt att avgöra vilken operatör som gjort fel.
Men att de 32 000 anmälningarna skulle spegla ett missnöje med hela posthanteringen och inte enbart Postnords verksamhet delas inte av Sten Selander.
– Det ligger väl ett korn av sanning i det. Med tanke på att man delar ut fyra av fem brev kan man väl säga att den här statistiken ger en ganska bra bild av läget i Postnord, säger Sten Selander.
FLER NYHETER: Mer för dig med livserfarenhet