News55

Svensken om broraset: Känner igen hjälplösheten

TT Nyheter
TT Nyheter
Uppdaterad: 27 mars 2024Publicerad: 27 mars 2024

Kenny Reinhold har flera gånger seglat under The Francis Scott Key Bridge i Baltimore. Han kan känna med besättningen som drabbades av det förödande strömavbrottet. - De måste ha känt sig jävligt sårbara och hjälplösa när de såg att de gled mot katastro…

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Svensken om broraset: Känner igen hjälplöshetenCatharina Fyrberg/Seko och AP/TT Kenny Reinhold, ordförande för Seko Sjöfolk och bild från broolyckan i Baltimore.USATTKenny Reinhold har flera gånger seglat under The Francis Scott Key Bridge i Baltimore. Han kan känna med besättningen som drabbades av det förödande strömavbrottet.De måste ha känt sig jävligt sårbara och hjälplösa när de såg att de gled mot katastrofen, säger han. Matt Rourke/AP/TTContainerfartyget ligger med delar av Francis Scott Key-bron över sig kvällen efter den förödande olyckan. Kenny Reinhold, ordförande för fackförbundet Seko Sjöfolk, uppskattar att han under sina tretton år på sjön upplevt omkring 15 strömavbrott, liknande det som drabbade fartyget Dali under tisdagen. Containerfartyget slocknade strax efter att det lämnat hamn och körde rakt in i bropelaren till The Francis Scott Key Bridge i Baltimore i USA, vilket fick hela brosektioner att falla ned i floden. Vanligtvis är strömavbrott inga större problem ute på öppet hav.Men det är stor skillnad om det händer om man närmar sig en bro som står väldigt oskyddad.”Otäck känsla” Han säger att det kan ha rört sig om en kortslutning som orsakade elfelet och motorhaveriet. Normalt sett ska hjälpmotorer då starta automatiskt, men det verkar inte ha skett. Besättningen lyckades larma. Hade haveriet ombord inträffat någon minut tidigare hade olyckan antagligen kunnat undvikas, enligt Kenny Reinhold.Man känner igen den här hjälplösheten, det är som att du sitter i en bil och fastnar med händerna så att du inte kan styra. Det är en otäck känsla, säger han.”Egentligen vardagsmat” Att kasta ankare i bebyggt område är inget beslut som tas lättvindigt. På botten kan elkablar och gasledningar ligga. Lotsen ska ha beordrat en hård girning och att ankaren skulle släppas, enligt amerikanska lotsfackförbundet APA.När man är i tajt område står en i besättningen i fören och är beredd på att kasta ankar, det kallas för att störtankra, men går båten för fort hjälper det inte så mycket, säger Reinhold. Det är svårt att navigera i trånga hamnutrymmen med jättefartyg.Du ska vara skicklig som befälhavare eller sjöman för att göra det här, men med dagens fartyg och utrustning så är det ju vardagsmat egentligen. Det skulle inte vara några problem, säger Kenny Reinhold.Gustav Sjöholm/TT

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Spela klippet

Analytikern: Så kan vi rädda fastighetsmarknaden

Efter en tid av utmaningar börjar fastighetsmarknaden sakta vända uppåt – men vad krävs för att den ska återfå sin fulla styrka? Fastighetsmarknaden börjar visa positiva tecken efter en tuff period av prisfall och låg aktivitet under 2022. Erik Holmberg, marknadsanalytiker på Hemnet, beskriver i E55 studio, dagens fastighetsmarknad som en återhämtning, men påpekar att […]