Kenny Reinhold har flera gånger seglat under The Francis Scott Key Bridge i Baltimore. Han kan känna med besättningen som drabbades av det förödande strömavbrottet. - De måste ha känt sig jävligt sårbara och hjälplösa när de såg att de gled mot katastro…
Mest läst i kategorin
Svensken om broraset: Känner igen hjälplöshetenCatharina Fyrberg/Seko och AP/TT Kenny Reinhold, ordförande för Seko Sjöfolk och bild från broolyckan i Baltimore.USATTKenny Reinhold har flera gånger seglat under The Francis Scott Key Bridge i Baltimore. Han kan känna med besättningen som drabbades av det förödande strömavbrottet.De måste ha känt sig jävligt sårbara och hjälplösa när de såg att de gled mot katastrofen, säger han. Matt Rourke/AP/TTContainerfartyget ligger med delar av Francis Scott Key-bron över sig kvällen efter den förödande olyckan. Kenny Reinhold, ordförande för fackförbundet Seko Sjöfolk, uppskattar att han under sina tretton år på sjön upplevt omkring 15 strömavbrott, liknande det som drabbade fartyget Dali under tisdagen. Containerfartyget slocknade strax efter att det lämnat hamn och körde rakt in i bropelaren till The Francis Scott Key Bridge i Baltimore i USA, vilket fick hela brosektioner att falla ned i floden. Vanligtvis är strömavbrott inga större problem ute på öppet hav.Men det är stor skillnad om det händer om man närmar sig en bro som står väldigt oskyddad.”Otäck känsla” Han säger att det kan ha rört sig om en kortslutning som orsakade elfelet och motorhaveriet. Normalt sett ska hjälpmotorer då starta automatiskt, men det verkar inte ha skett. Besättningen lyckades larma. Hade haveriet ombord inträffat någon minut tidigare hade olyckan antagligen kunnat undvikas, enligt Kenny Reinhold.Man känner igen den här hjälplösheten, det är som att du sitter i en bil och fastnar med händerna så att du inte kan styra. Det är en otäck känsla, säger han.”Egentligen vardagsmat” Att kasta ankare i bebyggt område är inget beslut som tas lättvindigt. På botten kan elkablar och gasledningar ligga. Lotsen ska ha beordrat en hård girning och att ankaren skulle släppas, enligt amerikanska lotsfackförbundet APA.När man är i tajt område står en i besättningen i fören och är beredd på att kasta ankar, det kallas för att störtankra, men går båten för fort hjälper det inte så mycket, säger Reinhold. Det är svårt att navigera i trånga hamnutrymmen med jättefartyg.Du ska vara skicklig som befälhavare eller sjöman för att göra det här, men med dagens fartyg och utrustning så är det ju vardagsmat egentligen. Det skulle inte vara några problem, säger Kenny Reinhold.Gustav Sjöholm/TT