En av de viktigaste komponenterna för att Så mycket bättre har blivit en sådan succé är att den spänner över generationer. Att man gång efter annan får se en genreöverskridande respekt tändas i ögonen mellan de unga och de äldre artisterna.
Samhället borde lära sig av Så mycket bättre-succén
Mest läst i kategorin
För övrigt är det samma succéfaktor som det underbara programformatet Lyckliga gatan har. När det går upp för Arja Saijonmaa att hiphop har kvaliteter hon aldrig tidigare kunnat ana skapas berörande underhållning.
Detta händer alltför sällan i samhället. Unga tycker att 99 % av alla över 50 är mossiga och 99 % av alla över 50 tycker att ungdomar är lata och söndercurlade. Speciellt om vi pratar arbetsplatser som av tradition är åldersseparerade.
LÄS MER: “Vi är i åldrarna 23 till 67 år – och vi trivs bra tillsammans!”
Reklambranschen, som jag kommer ifrån, har exempelvis massor att lära här. Tills ganska nyligen gjordes i princip all reklam av 28- till 32-åringar. Nu har man lyckligtvis kommit på att det finns köpstyrka även i 50+-klustret. Marknaden har visat att duvmatandet och kattmatsätandet faktiskt inte slår ut slår ut alla andra intressen på målgruppens femtioårsdag, och att vi fortsätter att konsumera i åtskilliga decennier till. Vilket har lett till att man insett att det kanske kan finnas ett värde även med reklammakare som passerat fyrtiostrecket.
Men det finns fortfarande en mycket lång väg att gå.
LÄS MER: Claes Elfsberg och Ana Martinez – ”Låt folk jobba så länge de vill!”
Tänk om vi skulle låta magin som skapas när Miriam Bryant och Sven-Bertil Taube tolkar varandras hits, eller när Petter och Lasse Berghagen blir dödspolare, vara förebild för hur vi hanterar arbetsplatsernas besättning. Det finns tveklöst en massa intressanta vinster att göra om vi lär oss att uppskatta andra generationers kvaliteter och inte bara stirrar oss blinda på det vi inte förstår oss på eller ogillar. Om vi slutar att gruppera oss så förbannat likriktat.
LÄS MER: Kan det bli så mycket bättre än Sven-Bertil Taube?
Släpp in rapparna hos kakelugnsmakaren och knätofsgänget på webbyrån, metaforiskt talat. Låt erfarenhet och klokskap mixas med energi och nytänkande. Ljuv musik kommer att uppstå, det är jag tämligen övertygad om.