News55

Så bekämpar vi ålderism genom språket

News55
News55
Uppdaterad: 09 apr. 2024Publicerad: 30 juni 2023

Ålderism är en utbredd företeelse som kan motverkas genom att vi förändrar vår kommunikation. Nu har forskare tagit fram en snabbguide med konkreta råd om detta.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Med inspiration från Världshälsoorganisationen (WHO) har forskare vid Lunds universitet tagit fram en snabbguide för att bland annat hjälpa journalister och kommunikatörer att motverka ålderism. Det finns en stor medvetenhet om problemet, men det är ändå svårt att få bukt med det. Ord och bild har stor makt.

  – I både media och i populärkultur hörs dagligen ord och uttryck laddade med ålderism. Det kan vara uppenbara saker som att Miss Li:s nya låt heter ”Ålderdomshemmet”. Det ordet försvann som beteckning för mer än 30 år sedan och används aldrig av någon med aktuell kunskap om äldreomsorg och olika boendeformer för äldre, säger Susanne Iwarsson, professor i gerontologi vid Lunds universitet. 

Är du senior och skulle vilja jobba extra? Klicka här.

Fokusera på individen för att motverka stereotyper

Snabbguiden vänder sig till alla som jobbar med ord och bild i någon form. Här bjuds på kärnfulla råd om hur vi kan tänka och uttrycka oss för att motverka ålderism. Framförallt är det viktigt att alltid undvika generaliseringar. Alla människor som är 60 år är till exempel inte lyckligt omgivna av barn och barnbarn. 

En fälla att undvika är att skildra åldrande som något problematiskt. Att det exempelvis skulle vara en enorm belastning för samhället att ta hand om alla äldre. Använd ett objektivt språk som fokuserar på individen istället för stereotypa föreställningar om ålder. Ett annat handfast råd i guiden är att inte skapa ett “vi och dem” eftersom det skapar klyftor istället för gemenskap mellan olika åldersgrupper.  

Skulle du vilja anlita erfaren arbetskraft? Klicka här.

Större skillnader mellan äldre idag

ANNONS

– Trots att vi faktiskt blir alltmer olika när vi åldras framställs ofta äldre som sköra, sårbara eller ensamma. Andra stereotyper är att äldre är nyfikna, kreativa och aktiva, säger Susanne Iwarsson. 

Foton bör väljas med eftertanke för att inte förmedla en fördomsfull bild. Äldre är inte nödvändigtvis svaga och nedstämda utan kan lika gärna vara kraftfulla och glada. I den föränderliga värld vi lever i måste kommunikation anpassas till en större mångfald för att motverka ålderism. 

Här hittar du hela guiden: https://www.case.lu.se/om-case/guider-och-verktyg/snabbguide 

Text: Cia Erander

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS