News55

Bedragare hackade hela bankens egna telefonnummer

bedragare
Skyll dig själv. Även om det är banken som blivit hackad. Foto: Pexels
Bilbo Göransson
Bilbo Göransson
Uppdaterad: 19 nov. 2024Publicerad: 20 nov. 2024

Bedragarna lyckades hacka Swedbanks telefonnummer för att lura åldringen. Men hon blir utan ersättning ändå. “De säger att jag får skylla mig själv”

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det senaste sms:et av många som Malin fick hemma i Blekinge kostade henne 183 000 kronor.

MISSA INTE: Jättens varning: Så lite vet svenskarna om sin egen pension

Hackade banken

Trots att det var samma avsändare som så många gånger tidigare, och hon ringde kundtjänsten på kundtjänstens nummer, som det stod i sms:et att hon skulle göra, så blev det fel iallafall.

ANNONS

“Skyll dig själv”

Detta eftersom hela bankens system hade blivit hackad, och inte bara hennes telefon.

“Swedbank säger att jag får skylla mig själv”, säger hon.

Det skriver Blekinge Läns Tidning, BLT, på måndagen.

ANNONS

Banken själv utsattes för bedragare

Tillvägagångssättet är mycket ovanligt och polisen har inte gått ut med varningar för metoden, skriver tidningen.

Att hacka sig in i kundtjänsten på banken och höra av sig till kunderna är inte något som ska kunna hända.

Men det är precis det som inträffade i Blekinge.

Det stod i sms:et från bedragarna

Den 9 augusti i år fick Malin, som egentligen heter något annat, ett sms från Swedbank där det stod att ett köp stoppats i butiken och att hon måste höra av sig till kundtjänst. Det gjorde hon. Någon som utgav sig för att jobba på säkerhetsavdelningen svarade.

“Han sa att deras säkerhetstjänst skulle stoppa köpet. För att få tillbaka pengarna skulle jag gå in på deras reklamationssida. Där fanns en QR-kod som jag skannade och godkände med bank-id, och då var det kört”, berättar Malin för tidningen.

Malin och hennes make anade oråd, och kontaktade den riktiga kundtjänsten på en annan telefon. Men det var redan kört. Och sedan dess har de inte fått hjälp eller upprättelse.

ANNONS

Besviken på banken

“Jag är besviken på att jag lät mig luras, även om det här var väldigt utstuderat. Men jag är ännu mer besviken på banken. Vi har varit kunder där i 40 år och har gott om pengar på både investeringssparkonton och andra konton. De har tjänat bra med pengar på oss i alla år, men när vi behövde hjälp ryckte de bara på axlarna och lät bedragarna ta våra pengar”, säger Malin till tidningen.

Banken väljer att inte kommentera fallet i tidningen.

Läs mer om ekonomi:

Jättens varning: Så lite vet svenskarna om sin egen pension

Pension 2025: Nya knepet efter nyår för din tjänstepension

Arv är tabu – så tänker 91 procent, enligt experten

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Bilbo Göransson
Bilbo Göransson

Redaktionschef Bilbo Göransson på E55 har arbetat som journalist i tio år på radio, teve och flera tidningar, bland annat på DN och UNT, och har erfarenhet som både reporter, webbredaktör och ekonomiredaktör.

Bilbo Göransson
Bilbo Göransson

Redaktionschef Bilbo Göransson på E55 har arbetat som journalist i tio år på radio, teve och flera tidningar, bland annat på DN och UNT, och har erfarenhet som både reporter, webbredaktör och ekonomiredaktör.

ANNONS