News55

Bill Gates satsning i Örnsköldsvik läggs ned

Artikelbild
Så här var det tänkt att Flagship One, som skulle bli Europas största anläggning för e-metanol, skulle se ut när det var klart. (Foto: Ørsted)
TT Nyheter
TT Nyheter
Uppdaterad: 15 aug. 2024Publicerad: 15 aug. 2024

Den danska energijätten Ørsted lägger ned sin satsning på ett stort e-metanolprojekt i Örnsköldsvik. Även Bill Gates har miljardsatsat i projektet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Satsningen, som går under namnet Flagship One, skulle bli Europas största anläggning för e-metanol. Anläggningen var tänkt att producera 50 000 ton fossilfritt bränsle till sjöfarten med start 2025. Enligt beräkningar skulle det minska utsläppen med 100 000 ton per år.

I början av december förra året hamnade den i strålkastarljuset när Microsoft-grundaren Bill Gates meddelade att hans Breakthrough Energy, i samarbete med EU och Europeiska investeringsbanken, gick in med mer än 1,3 miljarder kronor.

Långsammare än väntat

Som skäl för att satsningen slopas anger Ørsted i sin kvartalsrapport att marknaden för e-metanol i Europa har utvecklats långsammare än väntat.

I samband med beskedet gör Ørsted en nedskrivning på 2,3 miljarder svenska kronor under första halvåret.

Kommunägda Övik Energi togs på sängen av Ørsteds beslut. Tanken var att Övik Energi skulle förse Flagship One med restflöden från sitt kraftvärmeverk.

Det här var inte ett besked vi hade väntat oss, säger Övik Energis vd Roland Nordin och fortsätter:Samtidigt ser vi hur det ser ut i världen med krig och andra omvärldsfaktorer, som gör att den gröna omställningen kanske går lite saktare just nu.”Ett gupp”

Kommunalrådet Anna-Britta Åkerlind (C) konstaterar att uppmärksamheten och kapitalet från Bill Gates inte räckte.

ANNONS

Det bidrog till en säkerhet när utomstående bedömare ville lägga sitt riskkapital i projektet. Men det har hänt saker på marknaden sedan dess som vi nu ser effekterna av.

Både Roland Nordin och Anna-Britta Åkerlind tror trots detta att en aktör – Ørsted eller någon annan – är verksam i Örnsköldsvik om några år.

EU har ju jobbat väldigt starkt med den gröna omställningen och förberett för regelverk om grönare drivmedel. Men tempot har sänkts och fartygsbranschen ser att den inte behöver gå lika fort fram i omställningen, vilket ju påverkar efterfrågan. Jag ser det som nu hänt som ett gupp i utvecklingen, säger Anna-Britta Åkerlind.

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS