Under nästa år införs flera nya regler som är tänkta att stärka konsumentskyddet för köpare av finansiella produkter. Det är bra. Men inte för alla. I alla fall inte för dem som inte har tillräckligt med pengar för att kvalificera sig för bankernas private banking-erbjudanden eller de med kunskaper nog för att själva förvalta sina pengar.
Mest läst i kategorin
Bakgrunden är att det ända sedan 2004, då lagen om finansiell rådgivning till konsumenter började gälla, har blivit allt dyrare att ge råd till kunderna, inte minst för att det tar tid. Ett kundbesök på en timme tar minst lika lång tid i förberedelse och efterarbete. Låt oss säga att kostnaden landar på 1500 kronor, det vill säga lika mycket som en genomsnittlig aktivt förvaltad aktiefond med ett värde på 100 000 kronor genererar i årlig förvaltningsavgift. Då säger det sig själv att en kund som vill prata om sitt månadssparande på 200 kronor i månaden inte resulterar i någon större entusiasm från banken.
Hittills har branschen löst detta genom olika former av provisioner till de som distribuerar fonder. Men vid årsskiftet träder det nya regelverket Mifid2 i kraft. Det innebär bland annat att distributörerna måste göra något mer för kunderna än att bara förmedla affärer för att få ta emot provision. I dagsläget betalar fondbolagen motsvarande drygt hälften av den årliga förvaltningsavgiften till återförsäljare som nätmäklarnas fondtorg. Det måste också klart framgå vad som ingår i de avgifter man som kund betalar.
En lösning är att erbjuda olika typer av digitala rådgivningstjänster som hjälper till att välja fonder. Räkna med att robotrådgivaren i många fall ersätter den personliga rådgivaren på banken för de flesta privatpersoner.
Senare under 2018 kommer ett liknande regelverk för försäkringsbranschen, IDD. Det betyder tuffare regler för de försäkringsbolag och försäkringsmäklare som säljer försäkringsprodukter med investeringsinslag som kapitalförsäkringar. Varje kund ska genomgå en behovsanalys och om produkten i fråga inte är lämplig för kunden måste säljaren avråda från köp. Och då säljaren i dagsläget får betalt i form av provision på försäljningen, kommer säkert en hel del nya affärsmodeller och automatiserad rådgivning även inom försäkringar.
Redan idag finns det en hel del robotrådgivare. Sigmastocks hjälper till att skapa individuella aktieportföljer och Spira är en app där man kan spara i de sju största investmentbolagen på Stockholmsbörsen.
För den som vill ha hjälp med fondsparandet har nätmäklarna Avanza och Nordnet redan lanserat var sin tjänst, Avanza Auto respektive Robosave. Dessutom finns renodlade robotrådgivare som Lysa, Opti och Primepilot. Den som vill ha lite hjälp med val av pensionssparande kan titta in hos den oberoende digitala spartjänsten Småspararguiden.
Och det är bara början. Rådet blir att läsa på. Prova sig fram och hitta den tjänst som passar de egna behoven. Att med hjälp av robotrådgivare bli sin egen rådgivare. Ta hjälp av tekniken!
Kolla också på appar som Think, Mina tjänster och Dreams. Följ intressanta bloggare och ta kontroll över sparpengarna. Kanske du får en ny hobby på köpet.
Senaste nytt
Tänk inte mer på bokföringen (än du behöver)
Med Fortnox är bokföringen uppdaterad i realtid, så att du alltid kan lita på siffrorna.
Rekommendationer om RS-virus – detta bör du veta
Folkhälsomyndigheten har publicerat rekommendationer om vaccination mot RS-virus till vissa grupper för att skydda mot allvarlig sjukdom. Här får du veta mer om deras råd.