Höga matpriser och stora aktieutdelningar har satt sina spår. Svenskarnas förtroende för livsmedelsjätten Ica rasar, enligt en ny undersökning. "Man har blivit associerad med girighet", säger statsvetaren Henrik Ekengren Oscarsson.
Mest läst i kategorin
Förtroendet för livsmedelskedjor började falla redan i förra årets upplaga av Medieakademins förtroendebarometer. Och det blir inte bättre i årets mätning.
Skulle du vilja anlita erfaren arbetskraft? Klicka här.
Mest faller förtroendet för Ica.
— Jag tror att det beror på att Ica är marknadsledande. Det är de som får ta smällen för höga priser och den kritik som har varit, säger Henrik Ekengren Oscarsson, ledamot i Medieakademin och professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet.
“Associerad med girighet”
I årets mätning minskade förtroendet för Ica med elva procentenheter, det är ett lika stort fall som i fjol. Nu är det bara 38 procent som uppger att de har mycket eller ganska stort förtroende för livsmedelskedjan. För två år sedan var det 60 procent.
— Det finns ett pr-problem. Man har blivit associerad med girighet, att man tar ut för mycket vinster.
Trots det stora raset är förtroendet för Ica ändå lite större än för konkurrenten Coop, som får ett förtroende på 37 procent. Årets nedgång för Coop var två procentenheter.
Systembolaget och Ikea behåller sin första- respektive andra plats som de företag som har högst förtroende bland svenskarna.
Senaste nytt
Sjunker kraftigt
Förtroendet för SJ och Trafikverket sjunker också rejält i Medieakademins mätning. De backar tio respektive nio procentenheter jämfört med fjolåret.
Henrik Ekengren Oscarsson säger att när infrastrukturen inte fungerar så bra som människor förväntar sig så syns det i förtroendet.
— Det beror väldigt mycket på försenade och inställda tåg. I Trafikverkets fall har det varit flera uppmärksammade händelser, inte bara skredet på E6 utan till exempel även insnöade människor på E22 i Skåne.
Är du senior och skulle vilja jobba extra? Klicka här.
Två institutioner som ökar i årets mätning är polisen och Svenska kyrkan. Förtroendet för dem ökar med fem respektive tre procentenheter.
Fakta: Om förtroendebarometern
TT
Medieakademins förtroendebarometer har publicerats årligen sedan 1997.
I år genomfördes närmare 1 250 webbintervjuer med personer i åldern 16–84 år.
Fältarbetet ägde rum mellan den 12–21 februari i år.
Mätningen genomfördes av Verian.
Källa: Medieakademin
Senaste nytt
Tänk inte mer på bokföringen (än du behöver)
Med Fortnox är bokföringen uppdaterad i realtid, så att du alltid kan lita på siffrorna.
Rekommendationer om RS-virus – detta bör du veta
Folkhälsomyndigheten har publicerat rekommendationer om vaccination mot RS-virus till vissa grupper för att skydda mot allvarlig sjukdom. Här får du veta mer om deras råd.