News55

Elbolagen förbereder sig för oroliga kunder

Foto: Henrik Montgomery/TT
Felicia Söderqvist
Felicia Söderqvist
Uppdaterad: 25 apr. 2024Publicerad: 27 dec. 2022

Efter årets höga elpriser förbereder sig många elbolag för en ökad mängd samtal till bolagens kundtjänst.

ANNONS
ANNONS

Antalet samtal till elbolagens kundtjänst har ökat lavinartat till 5000 samtal om dagen jämfört med 2000 förra året, rapporterar Ekot.  

– Det har funnits ett stort behov av att ha mänsklig kontakt det här året, det har varit mycket fokus på elpriser där kunder varit oroliga för framtida kostnader och börjat få hjälp med att planera upp sin elförbrukning på ett annat sätt än vad man gjort tidigare, säger William Fredriksson, ansvarig för kundservice på Vattenfall. 

Elbolagen rustar nu upp för att vara tillgängliga för de kunder som behöver hjälp när fakturan för december trillar in. Som normalt sett brukar vara något högre i och med det kalla vädret. 

Hushåll som har svårt att betala de höga räkningarna har möjlighet att dela upp eller att skjuta upp betalningen.

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS