News55

Göran Persson ryter till: "För guds skull"

Göran Persson
Göran Persson rasar över att satsningar på infrastrukturen uteblir och kräver att makthavarna agerar "för guds skull". (Foto: Adam Ihse/TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 15 okt. 2024Publicerad: 15 okt. 2024

Den tidigare S-statsministern Göran Persson är mäkta upprörd och efterlyser handlingskraft – “gör något för guds skull”, dundrar han.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det som retar Göran Persson, 75, numer styrelseordförande i Swedbank, är avsaknaden på satsningar på Sveriges undermåliga järnväg.

Andra länder lägger stora belopp på infrastrukturen medan det stannar vid tomt prat i Sverige.

Göran Persson: Ingen sätter dagordningen

“Ingen sätter dagordningen i den här frågan. Ingen”, anser Göran Persson, skriver Svenskt Näringslivs tidning TN.

Göran Persson gav uttryck för sitt missnöje över att Sveriges järnväg rasar ihop jämfört med hur det ser ut internationellt på ett seminarium arrangerat av initiativet Omtag Svensk Järnväg.

Omtag Svensk Järnväg har nyss släppt en rapport om hur illa ställt det är, “Klart spår för ökad tillväxt – Sveriges tillväxtutmaning och järnvägens betydelse”.

Göran Persson varnar för att Sverige hamnar på efterkälke på området och han ångrar sin egen tidigare beslutsångest kring Botniabanan, som i dag blivit oumbärlig för norr och kommunerna som berörs av järnvägsförbindelsen, skriver TN.

ANNONS

Stolt ögonblick med Öresundsbron

ANNONS

Enligt Persson saknas det i dag en bred politisk överenskommelse kring järnvägssatsningar.

Han blickar tillbaka på när han själv var med och invigde Öresundsbron.

Han varnar också för, berättar TN, att den kommande Fehmarn Bält-förbindelsen för med sig flaskhalsar i Sverige och understryker Malmbanans betydelse för svensk ekonomi och den nationella säkerheten, framgår det.

I Danmark har 100 miljarder kronor, enligt Göran Persson, lagts på att bygga upp infrastrukturen medan Sverige uppvisar en skrämmande tafatthet på det viktiga området.

SJ:s expert: Ett tillväxthinder

“I World Economic Forums Global Competitive Index för 2019 rankades kvalitén på det svenska järnvägsnätet som näst sämst av 41 jämförda länder”, skriver Tidningen Näringsliv samtidigt och citerar Pär Helgesson, ansvarig för samhällskontakter och strategisk infrastruktur på SJ, som slår fast att svensk järnväg inte längre har någon “strategisk konkurrensfördel”.

Även han medverkade på samma seminarium som Göran Persson och Pär Helgesson anser att den haltande järnvägen “har blivit ett tillväxthinder” för landets företag.

På sikt uppges det här hota hundratusentals arbetstillfällen och enorma investeringar vid sidan av åtskilliga miljarder i förlorat exportvärde.

ANNONS

Persson igen: Gör något för guds skull

Omtag Svensk Järnväg har lagt fram en önskelista på åtgärder till regeringen, men den tycks inte få något gehör i regeringens infrastrukturproposition som får kritik för att motarbeta sina egna klimatmål på transportsidan.

Göran Persson saknar å sin sida politiska visioner och rundar av med, skriver TN:

“Grattis till er som får syssla med det här, men se till att ni gör något för guds skull. Tiden väntar inte på Sverige. Andra gör det här och vi får inte komma efter.”

Läs även: Göran Persson får LO-basen att se rött News55

ANNONS

ANNONS
Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS