News55

Kunder rasar mot jättens priskupp: "Kniv i ryggen"

Artikelbild
Sarah Carlsson
Sarah Carlsson
Uppdaterad: 25 apr. 2024Publicerad: 04 okt. 2022

Ett stort företag får skarp kritik och anklagas för priskupp, men de tillbakavisar kritiken. Det rapporterar Aftonbladet.

ANNONS
ANNONS


Brödjätten Pågen har krympt förpackningen på ”Gott Gräddat” men har inte sänkt priset, skriver Aftonbladet. Brödinnehållet har minskat från 680 gram till 550 gram, vilket motsvarar en krympflation med 19 procent.

– Det är som att köra en kniv i ryggen på någon, säger en upprörd kund till tidningen.

Krympflation innebär att priset är samma som tidigare men att förpackningen förändrats med minskat innehåll. Den här taktiken har kritiserats av konsumentorganisationen Sveriges konsumenter som på sin sajt beskriver det som ”lurendrejeri”.

Pågen anser inte att de har sysslat med krympflation utan det har varit andra faktorer som påverkat beslutet enligt företaget.

– Vi har gjort den i samma storlek som Lingongrova. Det är en förändring för att få samordning i portföljen. Det var en grund som vi hade och även att för stora brödförpackningar ger mycket svinn för mindre hushåll. I och med att Lingongrova redan ligger på en mindre förpackning så tyckte vi att det var en bra storlek, säger Pågens kommunikationschef Berith Apelgren till Aftonbladet.

Hon medger att tajmingen är olycklig men understryker att Pågen inte gör den här förpackningsförändringen för att tjäna pengar.

– Om vi inte befann oss i det väldigt speciella läge med den matinflation vi har nu så skulle produkten ha blivit lite billigare när förpackningen ändras, säger Apelgren.

Foto: Tomas Oneborg / SvD / SCANPIX
ANNONS

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS