News55

Postnord varnar: Sluga bedrägeriet – så undviker du att bli lurad

postnord
Bedragarnas högsäsong är nu. Foto: Pexels och Janerik Henriksson/TT
Bilbo Göransson
Bilbo Göransson
Uppdaterad: 12 nov. 2024Publicerad: 12 nov. 2024

Postnord går ut med en allvarlig varning inför Sveriges mest intensiva säsong vad gäller post och leveranser. Så undviker du att bli lurad.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

När svenskarna som mest väntar på sina hårda paket i postlådan och leveransavierna i sms och den digitala brevlådan, så ökar också risken att bli bedragen.

Alexis Larsson är säkerhetschef på Postnord.

“Paketvolymerna ökar kraftigt. Det är ingen överraskning att bedragarna passar på att utnyttja ruschen”, säger Alexis Larsson.

MISSA INTE: Expert: Dubbel skatt på pension? Undvik vanlig fälla för småföretag

Våg av falska meddelanden

Bedragarna skickar nu ut en våg av falska leveransmeddelanden, som är undertecknade med Postnord men som egentligen inte alls har med dem att göra. Istället är det ogärningsmän som gör sitt yttersta för att vilseleda konsumenterna, och öppna sina digitala plånböcker och konton för obehöriga.

“Sverige är en av Europas största e-handelsmarknader, och under reaperioderna ökar paketvolymerna”, säger han.

MISSA INTE: Tråkigt: 563 000 får ytterst mager pension 2025, är du drabbad?

ANNONS
ANNONS

Stormens öga vad gäller hårda paket, och bedrägerier

Perioden från den 11 november och fram till jul ökar paketskickandet kraftigt i Sverige.

“Genom att skicka ut falska länkar och meddelanden försöker de lura konsumenter. Därför är det viktigt att vara sunt misstänksam”, säger Alexis Larsson i ett pressmeddelande från Postnord.

Postnord ger sina bästa tips

Ett knep som du kan använda dig av är att ladda ner de appar som är förknippade med de försändelser du väntar på innan du fått någon avisering på annat vis. Då behöver du aldrig öppna ett kryptiskt och mystiskt sms eller epostmeddelande med konstiga domännamn eller qr-koder.

Och därmed minska risken för bedrägerier.

Om man är osäker på ett meddelandes äkthet rekommenderas också att kontakta företagets kundservice, skriver Postnord.

Postnord: Var misstänksam

ANNONS

Att vara “sunt misstänksam” är också ett effektivt skydd, menar Alexis Larsson. Men det ställer stora krav på dig som kund. Bedragarnas metoder blir allt mer avancerade.

“Samtidigt ska e-handel vara enkel och trygg, och vi ser det som vår uppgift att ge kunderna verktyg att själva avslöja bedrägeriförsök. Att vara sunt misstänksam och samtidigt hålla sig informerad är det bästa skyddet vi kan erbjuda”, avslutar Alexis Larsson.

Läs mer om ekonomi:

Expert: Dubbel skatt på pension? Undvik vanlig fälla för småföretag

Oväntat förslag: “Dubbla skatten på pension, sänkt skatt för rika”

Julklapp från Thedéen: 10 200 kronor, eller noll

Bankens ansvar när kunden skinnades på 100 000 av bedragare?

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Bilbo Göransson
Bilbo Göransson

Redaktionschef Bilbo Göransson på E55 har arbetat som journalist i tio år på radio, teve och flera tidningar, bland annat på DN och UNT, och har erfarenhet som både reporter, webbredaktör och ekonomiredaktör.

Bilbo Göransson
Bilbo Göransson

Redaktionschef Bilbo Göransson på E55 har arbetat som journalist i tio år på radio, teve och flera tidningar, bland annat på DN och UNT, och har erfarenhet som både reporter, webbredaktör och ekonomiredaktör.

ANNONS