News55

Se upp för nya matfusket i affären

Arkivbild/TT
Sarah Carlsson
Sarah Carlsson
Uppdaterad: 08 maj 2023Publicerad: 08 maj 2023

En ny förvillande prissättningsteknik verkar ha ersatt krympflationen, rapporterar Dagens Industri.

ANNONS
ANNONS

Krympflation är en prissättningsteknik som används av handlare och tillverkare för att smyghöja priserna och vilseleda konsumenterna. Det görs genom att varor krymper samtidigt som priset blir detsamma.

Nu verkar krympflationen vara över och istället märks ett nytt fenomen i handeln; snikflation. Det innebär att man sänker kvaliteten och behåller priset.

– I praktiken är det svårt att undersöka detta eftersom det ofta kräver avsmakning av produkter. Vi vet att det sker ibland men vi har ingen statistik på det” säger John Eliasson på Sveriges statistiska centralbyrå till Dagens Industri.

Utspätt kulörtvättmedel, billigare fiskarter på restaurangmenyer och kycklingbröstfiléer som har blivit mindre är några av produkterna som nämns som exempel på snikflation.

“Bitarna har blivit mindre och mer lik kycklinginnerfilé vilket i sig är en billigare produkt”, står det bland annat i en anmälan till Konsumentverket.

Riskfylld metod

Enligt Richard Wahlund, professor i marknadsföring vid Handelshögskolan i Stockholm, är snikflation mer riskfyllt för konsumenter än krympflation.

– Det är en väldigt farlig väg att gå. Kvaliteten är starkt kopplat till varumärket och risken är att konsumenter helt tappar förtroendet för ett visst märke, säger han till tidningen.

ANNONS

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Spela klippet

Fastigheter famlar i mörkret – men de här fonderna lyser desto starkare

Fonder kräver viss eftertänksamhet och kan framstå som kniviga att sätta sig in. Så är det inte. Står stjärnorna rätt kan de tvärtom vara en god investering som ger fin avkastning. Här är fonderna som just nu glänser lite mer än andra. Den ständiga frågan med fonder kan väl egentligen appliceras på livet i stort: […]