En ny förvillande prissättningsteknik verkar ha ersatt krympflationen, rapporterar Dagens Industri.
Mest läst i kategorin
Krympflation är en prissättningsteknik som används av handlare och tillverkare för att smyghöja priserna och vilseleda konsumenterna. Det görs genom att varor krymper samtidigt som priset blir detsamma.
Nu verkar krympflationen vara över och istället märks ett nytt fenomen i handeln; snikflation. Det innebär att man sänker kvaliteten och behåller priset.
– I praktiken är det svårt att undersöka detta eftersom det ofta kräver avsmakning av produkter. Vi vet att det sker ibland men vi har ingen statistik på det” säger John Eliasson på Sveriges statistiska centralbyrå till Dagens Industri.
Utspätt kulörtvättmedel, billigare fiskarter på restaurangmenyer och kycklingbröstfiléer som har blivit mindre är några av produkterna som nämns som exempel på snikflation.
“Bitarna har blivit mindre och mer lik kycklinginnerfilé vilket i sig är en billigare produkt”, står det bland annat i en anmälan till Konsumentverket.
Riskfylld metod
Enligt Richard Wahlund, professor i marknadsföring vid Handelshögskolan i Stockholm, är snikflation mer riskfyllt för konsumenter än krympflation.
– Det är en väldigt farlig väg att gå. Kvaliteten är starkt kopplat till varumärket och risken är att konsumenter helt tappar förtroendet för ett visst märke, säger han till tidningen.
Senaste nytt
Tänk inte mer på bokföringen (än du behöver)
Med Fortnox är bokföringen uppdaterad i realtid, så att du alltid kan lita på siffrorna.
Rekommendationer om RS-virus – detta bör du veta
Folkhälsomyndigheten har publicerat rekommendationer om vaccination mot RS-virus till vissa grupper för att skydda mot allvarlig sjukdom. Här får du veta mer om deras råd.