News55

FI står handfallen när pensionärer blir blåsta

FI
Är du äldre och köper en sparprodukt som är dyr och komplex, då får du skylla dig själv ungefär. Finansinspektionen kan märkligt nog inte hjälpa dig trots att det är finansmarknadens tillsynsmyndighet. (Foto: Pexels)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 04 nov. 2024Publicerad: 04 nov. 2024

Eftersom det råder “en fri marknad” kan Finansinspektionen, FI, inte göra ett smack när pensionärer blir pådyvlade komplexa sparprodukter om det inte rör sig om regelrätt bedrägeri.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det låter ju inte klokt, kan man tycka, att bankernas och de övriga finansiella aktörernas statliga tillsynsmyndighet Finansinspektionen är så tandlös när det kommer till kritan.

Ponera att en äldre person inte riktigt greppar vad en rådgivare på banken babblar om när det gäller en sparform.

Samtidigt vill den så kallade pensionsrådgivande aktören sälja in sin produkt och så blir det som det blir – plötsligt sitter pensionären med något som han eller hon inte har en aning om den fungerar, och ännu mindre kanske ger någon nämnvärd avkastning.

FI: Investera inte i sådant du inte förstår

Däremot tickar avgifterna i väg och det blir en dyr läxa.

“Det kan finnas anledning att fortsätta ett sparande även som pensionär, men det är viktigt att inte ha fel risk i sitt sparande. Det finns exempel på komplicerade produkter som är svåra att förstå”, tillstår Moa Langemark, nyutsedd konsumentskyddsekonom på Finansinspektionen, FI, för Senioren.

Hennes roll är att agera “oberoende” mot konsumenter.

I intervjun förklarar hon att FI inte kan göra så mycket, eller rättare sagt inte ett smack om en äldre person blir påprackad exempelvis en kostnadskrävande och kass sparfond.

ANNONS

Orsaken är att det råder “en fri marknad” på området.

“Investera inte i sådant du inte förstår. Reglerna är visserligen utformade så att detta inte ska kunna ske, men om man har kryssat i att man har förstått blir det svårt för oss att ingripa. Det är en annan sak om det handlar om ett regelrätt investeringsbedrägeri”, säger Moa Langemark till Senioren.

Hon utgår från att bankerna tar sitt ansvar gentemot äldre kunder, samtidigt säger hon att äldre kunder inte gynnas i första hand av vare sig banker eller försäkringsbolag.

Läs även: Ovanligt: Så får du tillbaka pengarna efter bedrägeri News55

Läs mer: FI varnar för bedragare – svartlistar över 2000 aktörer News55

Missa inte: Ruffel och båg: Så luras du under Black Week Dagens PS

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS