News55

Sparekonom: Ett erbjudande som slår andra “sparknep”

erbjudande
"Det går inte att spendera sig till något billigare", säger privatekonomen. Foto: Gustaf Månsson / SvD / TT
Rikard Jansson
Rikard Jansson
Uppdaterad: 13 maj 2024Publicerad: 13 maj 2024

Ett erbjudande i handeln eller på nätet som går ut på att man kan “spara” mer genom att köpa mer är något som sparekonomen Sharon Lavie på Lendo varnar för.  Hon tipsar istället om en typ av erbjudande som du faktiskt sparar pengar på.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Handeln har många ess i rockärmen; marknadsföringstrick eller “köpfällor” som gör det dyrt för konsumenten. Två exempel på detta är att köpa tre varor till priset av två, eller att man får gratis frakt över en viss nivå.

– Det går inte att spendera sig till något billigare. Det är väldigt få gånger du kommer undan billigare än om du skulle ha handlat mindre, säger Sharon Lavie till GP.

Ett erbjudande som kan löna sig

Men det finns ett undantag: Om man får en viss procent rabatt över en viss nivå kan det löna sig att lägga till något billigt för att nå den aktuella rabattgränsen.

– Men då måste man tänka över om det är något man verkligen behöver. Man kan inte gå in och leta för att göra ett kap, för det blir alltid billigare att avstå, fortsätter hon.

Som vanligt gäller att man ska utgå från vad man behöver istället för att vara rädd för att missa ett bra erbjudande.

Till GP har hon samlat fem tips för att överlista köpfällorna: Ta först och främst bort shoppingapparna på mobilen. När du köper något, köp alltid kontant, inte på avbetalning. Räkna alltid på affären om det verkligen löar sig. Var uppmärksam på erbjudanden som är begränsat i tid som kan upplevas frestande. Ett sista knep är att först sova på saken – ge dig själv ett dygns betänketid innan du slår till, särskilt när du handlar på nätet.

Sällan sista tillfället att göra ett klipp

ANNONS

Black Week har länge varit en reahelg som konsumentföreningar och sparekonomer manat konsumenter till vaksamhet inför. Black Friday är sällan sista tillfället att göra ett klipp, menar Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges Konsumenter till TT

I många reor lyfts en procentsats fram, men Bertoft uppmanar konsumenter att istället kolla på det faktiska priset. Anledningen är att det rapporterats om att butiker inför köpfesten har smyghöjt priserna och att rea-priset därför inte varit så bra som konsumenten trott. 

Till konsumentens fördel har en ny bestämmelse i prisinformationslagen införts, kring prissänkningar: Om ett företag anger att de har sänkt priset ska de även ange det tidigare lägsta priset som de har haft 30 dagar före prissänkningen. Det är heller inte tillåtet att erbjuda en kraftig rabatt på en viss vara om det bara finns en begränsad mängd som inte motsvarar efterfrågan.

Läs mer: Det kostar att vara skuldsatt – hälsan tar stryk

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Rikard Jansson
Rikard Jansson

Ekonomireporter på News55 med särskilt fokus på målgruppen 55+

Rikard Jansson
Rikard Jansson

Ekonomireporter på News55 med särskilt fokus på målgruppen 55+

ANNONS