News55

Michelingubben – den vite däck-kungen

Michelingubben
Det var såhär han såg ut från början – Michelingubben eller Bibendum som han egentligen heter. Här är hans historia. (Bild: Michelin/Montage)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 31 maj 2024Publicerad: 30 maj 2024

En vit, kraftig och glad man. Så skulle Bibendum kunna beskrivas. Eller Michelingubben som han är mer känd som.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det var på Parisuställningen 1894. André Michelin, en av de båda bröder som fem år tidigare hade grundat Michelinfabriken, stod och tittade på en hög däck som de hade staplat i montern.

Han tog tag i sin bror Édouard och kommenterade på skoj att högen såg ut som en gubbe utan armar.

Med det sagt föll tanken i glömska till 1898. André Michelin hade då ett möte med den franske konstnären Marius Rossillon, känd under artistnamnet O’Galop.

Såhär såg han ut när han gjorde premiär
1898 hade Michelin-gubben, eller Bibendum som han egentligen heter, premiär på denna plansch målad av konstnären Marius Rossillon. (Målning: Marius Rossillon)

De båda diskuterade vad som skulle kunna skapas som en logotyp för bröderna Michelins däckföretag. O’Galop visade då i förbifarten en bild han målat till ett tyskt bryggeri, men som hade refuserats.

Däcktraven får liv

Bilden visade en man som höll ett stort ölglas i handen för en skål mot betraktaren. När André Michelin fick se bilden, dök däcktraven från Parisuställningen upp i minnet. Han bad O’Galop att ersätta mannen på bilden med en gubbe gjord av däck.

Michelingubben var född.

ANNONS

Sedan dess har den rundnätte mannen följt bilismen under decennierna. Hans från början lätt överklass-mässiga manér med pincne, cigarr och cocktailglas, har idag ersatts av en mycket mer sportigare och sundare figur.

Bibendum som lärare
Bibendum kom snart att börja leva ett eget liv som förespråkare för säkrare bilar och tryggare bilfärder. Han syntes “live” på evenemang och dök upp som seriefigur även i Sverige. Michelin lät honom till och med att gifta sig på 1950-talet. (Bild: Marius Rossillon)

Hans vita färg kan i dag tyckas märklig. Men gummit som användes till automobilismens tidiga fordon var av naturen vitt.

ANNONS

Fick förbli vit

Först 1912 började Michelin att blanda kimrök i gummiblandningen för att öka slitstyrkan med resultatet att däcken blev svarta.

Dagens Michelingubbe är en glad och slank figur.
I dag har Bibendum bantat, lagt av med alla överklassfasoner och är en vital glad figur som syns överallt där någon form av sport på hjul arrangeras. (Foto: WikiCommons/Rico Shen)

Det gjordes försök med en svart Michelin-gubbe, men den blev svårare att hantera i dåtida tryck så hans vita profil fick bestå.

Bibendum, som han egentligen heter, har också vuxit till att bli en världskändis. Figuren är i dag näst intill fristående från moderbolaget och har blivit en egen person i världens reklamsammanhang.

ANNONS

Michelin har på ett skickligt sätt lyckats hålla honom aktuell genom samhällets alla skiften, med resultatet att Bibendum år 2000 röstades fram i Financial Times till världens bästa logotyp någonsin.

Läs också om att du snart kan äta Michelin-stjärnad mat i rymden. Dagens PS.

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS