News55

Här är appen som hyllas och hatas

Artikelbild
Foto: Fredrik Sandberg / SCANPIX
Annelie Sandström
Annelie Sandström
Uppdaterad: 03 jan. 2024Publicerad: 03 jan. 2024

En app som lanserats i Sverige har blivit en av de mest populära. Men åsikterna kring den går isär och det höjs kritiska röster.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Svenskarna har under 2023 klickat hem prylar från Kina för nästan en halv miljard kronor. En app som slagit stort är den nya kinesiska appen Temu som gått ut rejält med sin marknadsföring och lockar med uppseendeväckande låga priser.

Är du senior och skulle vilja jobba extra? Klicka här. 

– Det är som att vara inne i en kasinohall, säger konsumentvägledaren Maria Wiezell, som menar att reklamen är aggressiv, rapporterar SVT Nyheter.

Många av produkterna i appen ligger under hundralappen i pris. Som ett exempel kan nämnas smartklocka för 89 kronor, läsglasögon för 56 kronor och promenadskor för 99 kronor.

Just de pressade priserna marknadsförs som en fördel, liksom påstådda jätterabatter, fri frakt och fria returer.

Kritiska röster

Kritikerna däremot talar om aggressiv marknadsföring, opålitliga recensioner och struliga leveranser, svårighet att få kontakt med kundtjänst och undermåliga varor som det inte är hållbart att skicka över hela världen.

Dessutom väcker de pressade priserna frågor om affärsmodellen som sådan.

ANNONS

– Det är extremt billigt. Förmodligen handlar det om låg kvalitet på produkterna och arbetskraft som får löner långt under levnadsstandard, säger Maria Wiezell, konsumentvägledare på organisationen Sveriges konsumenter, till SVT Nyheter.

En talesperson från Temu i Sverige bemöter kritiken genom att svara att bolaget bara är i startfasen i Sverige och att affärsmodellen med extremt låga priser beror på att stora volymer gör att leveranskostnaden för varje enskild vara blir låg och att de, genom att ta bort alla mellanhänder minskar koldioxidutsläppen och gör det möjligt för kunder att handla till “fabrikspriser”.

Skulle du vilja anlita erfaren arbetskraft? Klicka här.

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annelie Sandström
Annelie Sandström

Journalist och webbredaktör på News55. Skriver bland annat om hälsa och livsstil med fokus på målgruppen 55+.

Annelie Sandström
Annelie Sandström

Journalist och webbredaktör på News55. Skriver bland annat om hälsa och livsstil med fokus på målgruppen 55+.

ANNONS