Varför satt 608 000 personer den 11 februari och tittade på på SVT:s "Sverige Idag"? Det frågar Sverker Olofsson i dagens erfarna tanke.
Mest läst i kategorin
För en tid sedan vikarierade jag på nyhetsprogrammet ”Sverige Idag”. Utan att kunna sätta fingret på vad, så kändes det som att något hänt i relationen program och publik. Jag bestämde mig för att följa ”Sverige Idag” under februari.
”Sverige Idag” sänds från Umeå. Redaktionen går varje sändningsdag igenom allt som görs på SVT:s redaktioner runt om i landet. Här ingår förstås också storstädernas redaktioner. Sedan görs en traditionell nyhetsvärdering och resultatet blir det inrikes nyhetsprogrammet ”Sverige Idag”.
Sitter man på redaktionen inser man snabbt att Sveriges Television dagligen gör mycket värdefull och kompetent journalistik runt om i landet, journalistik som rimligtvis borde vara av intresse för hela landet, men som försvinner bakom de centralistiska värderingar som präglar dagens nationella medier.
Utan tvekan är ”Sverige Idag” en succé. Redaktionen har succesivt byggt upp ett stort förtroende, som sakta men säkert också leder till en allt större publik.
Så här såg det ut i februari: Under de 18 sändningsdagarna hade programmet i genomsnitt 519 000 tittare. Det är nästan osannolikt med tanke på att programmet är förvisat till 17.30 på kvällen. Dålig sändningstid, och lägger man till det att det nästan aldrig puffas och trailas för programmet så kan man undra vad framgången beror på?!
Jag jämförde med ett annat nyhetsprogram i SVT. Aktuellt. Det är ett (med rätta) omhuldat program. Bästa tänkbara sändningstid; peaktime, som det brukar heta. Det har till synes bra resurser, och det puffas kraftfullt för Aktuellt i stort sett varje dag.
Aktuellts publik de dagar då båda programmen sändes var i snitt 445 000 tittare. Trots de olika förutsättningarna hade alltså ”Sverige Idag” i snitt 74 000 fler tittare per dag i februari jämfört med Aktuellt. Under de 18 sändningsdagar det handlar om var ”Sverige Idag” större än Aktuellt vid 13 tillfällen. Siffrorna är hämtade från mms.se
Vad säger då siffrorna. Ja, för Aktuellts del säger dom ingenting. Public Service skall i första hand hålla människor informerade och motiverade att delta i samhällsdebatten. Aktuellt är med andra ord helt rätt, själva grunden för Public Service.
Siffrorna säger desto mer om ”Sverige Idag”. Den 11 februari var det 608 000 personer som tittade på ”Sverige Idag”. Klockan 17.30 satt dom framför TV-rutan. Varför? Sannolikt vill de veta vad som sker runt om i landet. Förmodligen tycker de att hela landet på ett tydligare sätt skall finnas med i den nationella debatten. Ganska säkert känner de inte igen sig i den Sverigebild som målas av våra nationella medier.
Troligen känner de också att Public Service är det sista halmstrået, den sista chansen att på nationell nivå få vara med i diskussionen om hur framtidens samhälle skall byggas. Kanske anser de rent av att samhällsanalysen oftare borde göras av medborgare utanför den radie som utgör taxiavstånd till centrala Stockholm.
I någon mening kan framgången för ”Sverige Idag” vara en signal. Det kan vara så att SVT:s publik är mer intresserad av hela landet än vad Sveriges Televisions beslutsfattare vill förstå. Det borde vara något att fundera över.
Senaste nytt
Tänk inte mer på bokföringen (än du behöver)
Med Fortnox är bokföringen uppdaterad i realtid, så att du alltid kan lita på siffrorna.
Rekommendationer om RS-virus – detta bör du veta
Folkhälsomyndigheten har publicerat rekommendationer om vaccination mot RS-virus till vissa grupper för att skydda mot allvarlig sjukdom. Här får du veta mer om deras råd.