News55

Kritiserat resebolag lockar äldre med ”gratisresor” - pris: 590 kronor

STOCKHOLM 20101111
Hannes Dükler
Hannes Dükler
Uppdaterad: 09 apr. 2024Publicerad: 27 apr. 2016

Reseföretaget Kenba Travel kritiseras av Konsumentverket för att locka äldre med påstådda ”gratisresor” som sedan visar sig inte existera. – Kritiken är orättvis, säger Kenba Travel till News55.  

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Kenba Travel är ett reseföretag som specialiserat sig på att locka äldre till försäljningsmöten under falsk flagg. Det konstaterar Konsumentverket efter att ha haft personal på plats vid två olika möten.

Företaget bjuder in till en marknadsundersökning, men det handlar i själva verket om försäljningsmöten. De inbjudna är 60 plus och lockas med att de ska få en “gratis eller väldigt billig” resa om de deltar. Men först får de ta del av en rad reseerbjudanden och rabattalternativ som bara gäller om de slår till på studs.

Konsumentverket: ”Vilseledande marknadsföring”

– Konsumenterna, en äldre grupp, måste där bestämma sig väldigt snabbt och binda sig till avtal vars villkor de inte tagit del av, säger Angelica Lillback, handläggare på Konsumentverket.

Men någon gratisresa går inte att få. Minimipriset för den så kallade “bjudresan” till Sydeuropa under lågsäsong är 590 kronor. För mer attraktiva tider på året blir summan högre. Det är vilseledande marknadsföring, anser Konsumentverket.

Utöver Sverige bedriver företaget verksamhet även i Norge och Danmark. Även där har Konsumentverkets motsvarigheter valt att granska verksamheten.

– Fem personer har anmält företaget. I resebranschen är det mycket när det handlar om ett och samma företag, säger Angelica Lillback, jurist på Konsumentverket till Nerikes Allehanda.

      LÄS MER: EU-dom: Försenade flygresenärer får rätt till ersättning

ANNONS

Kenba Travel om gratisresorna: ”De kostar 590 kronor”

Angelica Lillback påpekar också att företaget ger kunden kort tid att bestämma sig. För att få en resa måste man bestämma sig under det två timmar långa mötet.

– Man får inte använda tid som påtryckningsmedel för en konsument att fatta ett beslut.

Konsumentverket kräver nu att marknadsföringen omformuleras.

I ett samtal med Kenba Travels kundtjänst frågar News55 efter de påstådda gratisresorna:

Hej, jag skulle vilja veta lite mer om gratisresorna ni erbjuder.

– Ja, det är det här resorna för 590 kronor.

590 kronor är ju inte gratis.

ANNONS

– Nej, jag har bara den informationen.

”Vi vill bjuda dig på en gratis resa söderut och till varmare breddgrader” skriver ni i era utskick.

– Okej… ja, det låter ju konstigt.

Så det finns alltså inga gratisresor?

– Det är det här resorna för 590 kronor som vi erbjuder.

      LÄS MER: Svårt cancersjuk 75-åring lurades av telefonbolag

Nordenchefen: ”Kritiken är orättvis”

Kenba Travels Nordenchef Stefan Marx säger till News55 att man har en pågående dialog med Konsumentverket för att se om resebolaget behöver genomföra förändringar i sin marknadsföring.

ANNONS

– Vi är öppna i vår kommunikation runt detta och anser att kritiken är lite orättvis.

Hur ser ni på Konsumentverkets kritik om att ni lockar äldre till försäljningsmöten under falska förespeglingar att det handlar om en marknadsundersökning och att ni skänker bort gratisresor?

– Vi genomför en större marknadsundersökning där vi ställer frågor kring bland annat resvanor och önskade resmål, säger Stefan Marx.

– Vi anser att vi är tydliga när vi säger ”Som tack för hjälpen får du en gratis resa. Det enda du betalar är en flygplatsavgift på 590 kronor”. Vi är tydliga med att kunden inte får resan för noll kronor och menar fortsatt att detta ligger inom regelverket.

Stefan Marx lovar att man kommer att ändra sättet man marknadsför sina ”gratisresor” på.

– Självfallet ska vi följa de lagar och regler som gäller i Sverige.

      FLER NYHETER: Mer för dig med livserfarenhet

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS