News55
Detta är en sponsrad artikel

Artur Ringart testar mobilabonnemang för seniorer

Artikelbild
CAPE MEDIA
CAPE MEDIA
Uppdaterad: 24 feb. 2021Publicerad: 24 feb. 2021

Välkommen till News55:s surfskola! Här låter vi Artur Ringart prova på och utvärdera olika digitala tjänster. Idag finns det digitala lösningar för de allra flesta vardagliga ärenden och i den här artikeln hittar du även en steg-för-steg-guide som visar hur du enkelt och snabbt kommer igång och använder tjänsten. I det här avsnittet recenserar Artur Karma Mobil, en mobiloperatör som fokuserar på seniorer.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

De flesta mobiloperatörer fokuserar idag på den yngre generationen och anpassar således både kommunikation och utbud därefter. Det gör att många äldre personer i praktiken står utanför den digitala vardagen. Karma Mobil är en mobiloperatör som fokuserar på seniorer och som vill göra det enklare för seniorer att våga vara digitala och göra den digitala vardagen tillgänglig och mer lätthanterlig.

Mobiloperatör som står på seniorernas sida

Artur Ringart tycker att det saknas en mobiloperatör med mobilabonnemang som är anpassade för seniorer.

– Visserligen finns många mobiloperatörer som utger sig för att erbjuda anpassade tjänster, men tyvärr visar det sig inte alltid stämma. De vill sälja och tänker inte på de tänkta användarnas situation, både vad gäller digital kunskap och behov.

När Artur själv ska välja mobiloperatör utgår han från en rad olika kriterier. Det som är avgörande är priset, alltså vad han får för pengarna, och att det ska vara enkelt för honom att förstå vad han köper. Karma Mobil har varken bindningstid, start- eller uppsägningsavgifter på sina mobilabonnemang. Det tycker Artur känns tryggt.

– Jag vill ha möjligheten att kunna säga upp avtal om jag inte är nöjd. Sen är det också viktigt att jag får bra täckning så att mobilen inte slutar fungera när jag är ute på landstället. Mobiloperatören ska ha gott rykte och jag måste kunna lita på att de levererar och att jag snabbt får hjälp om något inte fungerar.

Bemannad kundtjänst som svarar snabbt

Artur tycker inte om att sitta i långa telefonköer och vänta på hjälp. Han beskriver det som en lyx att snabbt få hjälp av en levande person via telefon, något som få företag idag erbjuder.

ANNONS

– Mina barn är trötta på mina samtal när min telefon inte har fungerat som den ska. I det läget är det tryggt att ha någon levande person att ringa till som kan hjälpa mig. Jag är ordentligt irriterad på alla “fråga-svar”-funktioner på företags hemsidor samt automatiska robotröster och robotchattar som inte förstår min frågeställning och vad jag behöver hjälp med.

Karma Mobil har en bemannad kundtjänst som Artur har provat att ringa till.

– Det tog mindre än tio sekunder innan en levande person svarade. Det var inte massa olika knapptryckningar däremellan och inga frågor jag behövde svara på. Jag fick svar på mina frågor och blev väl bemött.

ANNONS

Välj guldnummer och få pappersfaktura

När du tecknar ett nytt mobilabonnemang hos Karma Mobil kan du behålla ditt befintliga nummer. Det gör du enkelt genom att ange ditt nummer och välja från vilket datum du vill flytta numret. Om du istället vill ha ett nytt nummer kan du välja ett “guldnummer” av Karma Mobil. Ett guldnummer är ett nummer som är enkelt att komma ihåg.

Du kan därutöver välja att ta med ditt fasta hemtelefonnummer till mobiltelefonen. På så vis slipper du abonnemanget hos din fastnätsoperatör och nås fortsatt på ditt gamla hemnummer, precis som vanligt. Karma Mobil erbjuder även flera olika betalningsalternativ. Du kan bland annat få faktura på papper istället för e-post, något många företag inte erbjuder idag.

Så kommer du igång med Karma Mobil

  1. Öppna en ny webbläsare och skriv in www.karmamobil.se
  2. Klicka på “våra abonnemang” lite längre ner på startsidan.
  3. Välj det abonnemang som passar dig bäst. Det finns BAS, MEDIUM, STOR, STÖRRE och MAX. I varje ruta hittar du de specifika villkoren kopplat till mobilabonnemanget. I varje ruta ges exempel på vad surfmängden kan räcka till.
  4. Klicka på “beställ”.
  5. Välj om du vill flytta ditt nuvarande mobilnummer till det här nya mobilabonnemanget och skriv när du vill att abonnemanget ska börja gälla. Du kan också välja ett helt nytt nummer eller ett guldnummer som är ett nummer som är enkelt att komma ihåg. Gå sedan vidare till nästa steg.
  6. Fyll i ditt personnummer (tolv siffror) och e-postadress. Din adress hittas och dit kommer SIM-kortet att skickas. E-postadressen du angav blir din kontaktinformation hos Karma Mobil. Gå vidare till nästa steg.
  7. Här kan du välja tilläggstjänster till ditt mobilabonnemang. Du kan välja UC ID-skydd eller ett extra SIM-kort. Gå vidare till nästa steg.
  8. Nu får du en sammanställning av din beställning och väljer om du vill betala via mailfaktura eller pappersfaktura. Väljer du pappersfaktura tillkommer 29 kronor. Notera att det inte är någon bindningstid på ditt abonnemang.
  9. Godkänn Karma Mobils avtal och villkor. Längst ner kan du läsa mer om din totala månadskostnad.
ANNONS
ANNONS