News55

Butikschef: Mindre fredagstaco på sommaren

Artikelbild
"Det gamla vanliga" får stå tillbaka på sommaren. Arkivbild. (Foto: Henrik Montgomery/TT)
TT Nyheter
TT Nyheter
Uppdaterad: 27 juni 2024Publicerad: 27 juni 2024

Försäljningen av fläktar och rosévin skjuter i höjden. Men svenskarna vågar också ta ut svängarna när temperaturen stiger på sommaren.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Man kör inte det gamla vanliga, säger Markus Wahlgren, butikschef på Stora Coop i Visby.

En vanlig dag är kundernas köpmönster förutsägbara. På helgerna går det åt mycket tacoprodukter – resterande veckodagar säljs det billigare kött.

Under sommaren försvinner tacofredagen och man äter inte heller korvstroganoff. Det blir lite mer havskräftor, färskvaror och lokalproducerade varor, säger Markus Wahlgren på Coop i Visby.

Men det handlar inte bara om att kunderna vill lyxa till det under sommaren.

De är lite mer glada, avslappnade och villiga att testa något nytt. De testar nya grönsaker och röror som de kanske sett på något häftigt matlagningsprogram. De är också villiga att testa någon ny köttbit för att imponera vid grillen, säger Wahlgren.Mycket rosé

Valet av alkoholhaltiga drycker påverkas också under sommarmånaderna.

Det är ganska tydligt. När det är varmt säljer vi mycket rosévin. Det är den produkt som skiljer sig mest på sommaren jämfört med resten av året, säger Marie Hultin, kategorichef på Systembolaget.När det blir riktigt varmt är det ljus lageröl som säljer bäst.

Hultin tror också att den avslappnade stämningen som infinner sig på sommaren kan påverka kundernas konsumentvanor.

ANNONS

Vi kan se att försäljningen av hållbara drycker också går upp. Det kan antingen vara en ren slump eller att man kanske har mer tid att tänka på sommaren.Ingen fläktbrist

Värmerekordsommaren 2018 har fått prylkedjan Clas Ohlson att tänka till.

Det var varmt i hela Europa och alla ville köpa fläktar. När det kom en sådan plötslig efterfrågan var det svårt att få tag på en. Nu har vi balanserat våra inköp bättre. I nuläget har vi bra med fläktar, säger kommunikationschef Niklas Carlsson.

Handlarna börjar bli mer optimistiska – men det beror framförallt på ljusare ekonomiska tider, enligt Svensk Handel.

Det vi ser i våra undersökningar är att det går åt rätt håll från låga nivåer av optimism, men det krävs flera räntesänkningar för att de ska komma på fötterna igen, säger presschefen Viktor Schmidt.Hos konsumenterna finns det också optimism. Under semestertider spenderar man generellt mer pengar. Sedan har vi också fått besked om att inflationen är på väg ner. Det skapar en positiv psykologisk effekt som blir värdefull för handlare nu i sommar.

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS