News55

Då kan din elräkning bli extra saftig

Petra Lundgren
Petra Lundgren
Uppdaterad: 25 apr. 2024Publicerad: 01 feb. 2023

En elleverantör varnar för att fakturan kan bli extra hög. Det rapporterar SVT.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Vattenfalls 900 000 kunder ska få en ny elmätare. Bytet har inneburit att några tusen av kunderna inte fått någon elräkning. Vattenfall säger till SVT att det beror på att det inte finns mätvärden. Kunder som drabbats är oftast de där det inte gått att byta ut mätaren av olika anledningar.

– Det beklagar vi självklart. Vi jobbar på att lösa det här problemet så snart som möjligt och tar kontakt med kunder löpande. Till exempel har man, sedan några veckor tillbaka, själv kunnat rapportera in sina mätvärden till oss, säger Eva Feldt, kommunikationschef på Vattenfall Eldistribution till SVT.

Kunderna uppmanas att förbereda sig på en faktura med belopp högre än vanligt, något som fått en kund att gå i taket.

–– De bryter mot vårt avtal som innebär att jag ska betala månadsvis. Hade jag helt plötsligt frångått det och börjat betala halvårsvis trots att fakturan kommer en gång i månaden så hade det blivit ett inkassoärende, säger kunden till SVT.

Alla elbolag är enligt ny lagstiftning skyldiga att installerar smarta elmätare innan den 31 december 2024.

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför billigaste bolån

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra Sveriges billigaste bolån.

Jämför här
ANNONS