News55

Mardrömmen: Vartannat bedrägeri mot svenskar använder AI-teknik

bedrägeri
Tusentals blir utsatta för bedrägeriförsök varje år. Hälften av bedrägerierna sker med AI. Foto: Pexels
Bilbo Göransson
Bilbo Göransson
Uppdaterad: 31 okt. 2024Publicerad: 31 okt. 2024

Det blir allt vanligare att svenskar utsätts för bedrägeriförsök via telefon, epost och sms. Och ogärningsmännen använder AI som hjälpmedel i nästan hälften av bedrägeri-attackerna.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Cyberbrottslingarna kunde inte fått en trevligare present än den våg av AI-verktyg som utvecklats och spridits de senaste åren. Nya uppgifter cybersäkerhetsbranschen pekar på att problemet är utbrett, men att svenska företag halkar efter.

Bedrägeri med allt mer sofistikerade metoder

Bolaget som gjort undersökningen heter Signicats och har skrivit rapporten Battle Against AI-Driven Identy Fraud. I rapporten framgår att 42,5 pocent bedrägerier var så kallat AI-drivna, inom finans- och betalningsbranschen. Det utgör utgör en kritisk vändpunkt för cybersäkerheten inom finansmarknaden.

ANNONS

Var tredje försök lyckas

Dessutom uppskattas att 29% av försöken är framgångsrika. Problemet tilltar i styrka och den här omfattningen av AI-drivna bedrägerier har vi aldrig skådat tidigare. Samtidigt halkar våra vakthundar, i form av banker och andra företag som har hand om våra surt förvärvade slantar, efter.

Endast 22 procent av företagen har implementerat skydd mot AI-angrepp, skriver Signicats.

Nästan dubbelt så många angrepp

Den totala mängden attacker har ökat med 80 procent på tre år.

ANNONS

Det leder även till otrygghet. Många företagsledare, så många som 87 procent av de tillfrågade i en rapport som skrevs tidigare i år, säger att de är oroliga för botangrepp och AI-drivet bedrägeri. Många företagsledare saknar kompetens, resurser och budget för att stå emot AI-attackerna.

Dina pengar

Dina pengar i skottgluggen

När bolagen inte är rustade för att försvara våra pengar så kommer mängden lyckade angrepp att öka snarare än minska.

Pinar Alpay är produktchef och marknadsansvarig på Signicat.

“Då kontoövertagande är en av de vanligaste formerna av identitetsbedrägerier, skyddar säkra och robusta digitala identitetslösningar även slutanvändare och deras konton när de loggar in eller tar emot dokument”, säger Pinar Alpay i ett pressmeddelande.

Läs mer om bedrägeri:

Svenska patienter drabbade av landsomfattande bedrägerivåg

ANNONS

Ny teknik får bedrägerierna att minska

Fem åtalas för “systemhotande” bedrägerier

Alarmerande ökning av fräckt äldrebedrägeri

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Bilbo Göransson
Bilbo Göransson

Redaktionschef Bilbo Göransson på E55 har arbetat som journalist i tio år på radio, teve och flera tidningar, bland annat på DN och UNT, och har erfarenhet som både reporter, webbredaktör och ekonomiredaktör.

Bilbo Göransson
Bilbo Göransson

Redaktionschef Bilbo Göransson på E55 har arbetat som journalist i tio år på radio, teve och flera tidningar, bland annat på DN och UNT, och har erfarenhet som både reporter, webbredaktör och ekonomiredaktör.

ANNONS