News55

Trendbrott: Suget efter bubbel minskar

Artikelbild
Försäljningen av mousserande vin minskade mest i somras på Systembolaget. Arkivbild. (Foto: Martina Holmberg / TT)
TT Nyheter
TT Nyheter
Uppdaterad: 16 aug. 2024Publicerad: 16 aug. 2024

Försäljningen på Systembolaget minskade under juni och juli, jämfört med i fjol. Och det som har minskat mest är mousserande vin – från att ha ökat i flera år.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

“Det kan vara en prisfråga”, säger Ulf Sjödin på Systembolaget.

Under juni och juli minskade Systembolagets försäljning med två procent, jämfört med samma period i fjol. Däremot har vi handlat för exakt lika mycket pengar som förra året. Det beror på att kunderna köper dyrare produkter.

“De senaste två åren har vi sett en gradvis ökning av intresset för lite finare grejer”, säger Ulf Sjödin, sortimentschef på Systembolaget.

Pandemieffekt

Till exempel har Systembolagets tillfälliga sortimentet, som är något dyrare, ökat jämfört med föregående år. Och det är en pandemieffekt, tror Ulf Sjödin.

Under pandemin gick man ju inte på restaurang. Så då började man lägga de pengarna på det man köpte hem istället – för att unna sig. Och sedan har den trenden fortsatt.

Allt från öl och vin minskade i försäljning i sommar, förutom alkoholfritt som ökade med fem procent. Och det var den enda kategorin som ökade.

Det är också en internationell trend. Att fler dricker alkoholfritt ibland när de går på fest, fastän de inte är nykterister.

ANNONS

“Priserna har gått upp”

Det som minskade mest var mousserande vin och rosévin, som sjönk med sju procent respektive sex procent, jämfört med förra året.

Det är framförallt det mousserande vinet som Ulf Sjödin tycker sticker ut.

“Vi ser ett litet trendbrott för mousserande vin. Det har ökat i väldigt många år, så gott som varje år, men det minskar nu.”

Orsaken till det tror Ulf Sjödin framförallt är priset.

“Priserna har gått upp mer bland mousserande viner än bland andra viner. Det är framförallt champagnen som har ökat i pris. Det beror på att det är en begränsad produktion och då kan de sälja det till andra marknader. Så då höjer de priset.”

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS