"Kor är inte böndernas arbetskamrater", så lyder ett utdrag från en av de många anmälningar som inkommit till Konsumentverket gällande mejerijätten Arlas reklamkampanj.
Mest läst i kategorin
Det är frasen “Korna är mina arbetskamrater. Det viktigaste är att de mår bra” i företaget Arlas reklamkampanj som har lett till ett 50-tal anmälningar till Konsumentverket sedan i april år.
Enligt anmälningarna är Arlas reklam vilseledande och felaktig marknadsföring då företaget framställer det som att korna självmant har gått med på att “arbeta” med bönderna. Med anledning av detta anser anmälarna att reklamkampanjen ska stoppas.
“Korna har inte ansökt om denna “tjänst” hos Arla, de har inte gått på arbetsintervju, de får ingen lön, de har inget anställningsavtal, de har inte gett något samtycke till “sitt jobb”, och så vidare”, skriver en av anmälarna.
LÄS MER: KO riktar återigen kritik mot pensionstjänst
“Viktigt att stå upp för de som inte kan tala för sig själva”
En av de som har anmält Arla till Konsumentverket är 28-åriga Kitty Björnram från Tomelilla.
– Det var viktigt för att jag tycker att reklam ska stämma överens med hur det är i verkligheten och att man inte ska kunna dra en massa osanningar. Och när andra är inblandade som inte direkt kan tala för sig och själva förklara hur det ligger till så tycker jag att det är extra viktigt att stå upp för dessa individer, säger hon till News55.
Kitty Björnram har tidigare anmält andra företag till Konsumenverket.
– Anmälningarna har lett till en ändring och jag hoppas verkligen att även detta ska leda till en mer rättvis bild av verkligheten.
LÄS MER: Lånereklam till äldre får kritik
Vill förfina bilden av en våldsam industri
I en annan anmälan förs liknande argument fram: “De ses inte som anställda utan som produkter och behandlas som såna även fast de är kännande individer. Arla försöker helt enkelt förfina bilden av en av de mest våldsamma och utnyttjande industrierna.”
Erik Bratthall, presschef på Arla, tar de många anmälningarna med ro.
– Då och då dyker det upp ett flertal insändare och anmälningar med samma innehåll men med olika undertecknare. Vi får se vad Konsumentverket tar för beslut, säger Erik Bratthall till Nyhetsbyrån Siren.
FLER NYHETER: Mer för dig med livserfarenhet