News55

Expert: Påminner om Tjörnbrokatastrofen

TT Nyheter
TT Nyheter
Uppdaterad: 26 mars 2024Publicerad: 26 mars 2024

Containerfartyget som rammade en stålbro i amerikanska Baltimore för tankarna till Tjörnbrokatastrofen, säger experten på konstruktionsteknik Karin Lundgren. – Det ser ut som att fartyget har kört rakt på ett av brostöden. Bilder från olyckan i Baltimor…

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Expert: Påminner om TjörnbrokatastrofenKent Östlund/SvD/TTTvå av bropelarna och delar av bron hamnade över fartyget Star Clipper när det körde in i bron mellan Tjörn och fastlandet i januari 1980.OlyckorTTContainerfartyget som rammade en stålbro i amerikanska Baltimore för tankarna till Tjörnbrokatastrofen, säger experten på konstruktionsteknik Karin Lundgren.Det ser ut som att fartyget har kört rakt på ett av brostöden. Bilder från olyckan i Baltimore visar hur stålbron Francis Scott Key Bridge har förstörts efter en kollision med ett containerfartyg från danska rederiet Mærsk.Jag tänker på Tjörnbron, det tror jag de flesta i Sverige gör när ett fartyg kör på en bro så att den kollapsar, säger Karin Lundgren, professor i betongbyggnad vid Chalmers tekniska högskola i Göteborg.Inte utformade för krockar Åtta människor omkom när ett norskt tankfartyg körde in i en pelare som höll upp bron mellan Stenungsund och Tjörn i januari 1980. Både olyckan i Tjörn och den i Baltimore hade kunnat undvikas om det funnits påkörningsskydd vid farleden, så kallade ledverk, som styr in fartygen och gör det svårare att krocka med brostöden, fortsätter hon.Påkörningsskydd gör det lättare för besättningen att inse att fartyget är på väg åt fel håll, och absorberar en del av energin och bromsar upp vid en kollision. Det går inte att utforma broar så att de kan klara av att det kommer ett fartyg och kör rakt in i dem, det är som att köra en bil in i en betongvägg och hoppas att bilen är hel efteråt.”Mycket mer förutseende” Tjörnbrokatastrofen ledde till att säkerheten höjdes vid svenska broar, bland annat genom att installera just påkörningsskydd men också genom att placera brostöden utanför farleden och där det är för grunt för att fartygen ska kunna nå fram till dem. Det är därför mindre sannolikt att det inträffar en liknande olycka i Sverige som den i Baltimore, enligt Lundgren.Jag ska inte säga att det aldrig kan hända igen, men jag kan ändå säga att man är mycket mer förutseende nu än vad man var innan dess.Erik Widmark/TT

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Spela klippet

Analytikern: Så kan vi rädda fastighetsmarknaden

Efter en tid av utmaningar börjar fastighetsmarknaden sakta vända uppåt – men vad krävs för att den ska återfå sin fulla styrka? Fastighetsmarknaden börjar visa positiva tecken efter en tuff period av prisfall och låg aktivitet under 2022. Erik Holmberg, marknadsanalytiker på Hemnet, beskriver i E55 studio, dagens fastighetsmarknad som en återhämtning, men påpekar att […]