Är du ett varumärke, lille vän? Först då blir du lönsam, känd och sedd. Först då är du någon. Det skriver Christina Kellberg i dagens erfarna tanke.
Mest läst i kategorin
Du behöver inte vara Zlatan för att bli ett varumärke. Han spelar numera i en alldeles egen division, som består av Volvo, vatten och parfym. Och en del fotboll.
Bara du förstår att väl placera dina kort i den digitala världen kan du bli ett starkt varumärke och få pengarna att ramla in.
LÄS MER: Håller Sverige på att älska ihjäl Lars Lerin?
Varumärken tar inte semester. I det blanka magasinet som åtföljer en av Stockholms morgontidningar har jag läst om systrarna Widell. En av dem är gift med Alex Schulman, som tillsammans med Sigge Eklund producerar sin podd i systrarnas lokal nära Stureplan.
Systrarnas företag lämnade teve och gammelmedierna och jobbar numera med att skapa varumärken. Eller som det stod i artikeln: ”De utgår från en profil och kopplar sedan ihop den med olika varumärken. Det kan vara Mikael Persbrandt med ett kaffemärke eller barnpsykologen Louise Hallin med en blöjproducent.
LÄS MER: När är en nyhet en nyhet i dagens medielandskap?
Sigge Eklund är också ett varumärke. Du har kanske inte läst hans böcker eller lyssnat på hans och Alex Schulmans podd, grabbarna som numera kallas mediababes och poddpuddingar.
Du vet väl att Sigge urinerat på tidskriften Filter, som skrev om honom och hans pappa, bankekonomen Klas?
Den artikeln tyckte Sigge var ett lustmord, så när han 2014 utsågs till Årets branschpersonlighet på Stockholm Media Week hade han spelat in ett tacktal. I det filmade inslaget urinerade han på tidningen.
Detta blev en viral succé och stärkte förmodligen hans varumärke.
LÄS MER: ”Sluta med snuttifieringen SVT”
I våras gjorde Sigge reklam för Ikeas drömsängar i teve, på bio och i tunnelbanan. Hans isblå ögon gick ton i ton med pyjamasen och han hade gelé i håret. Han letade efter slutet på sin nya roman.
Sigge somnade, drömde, vaknade. Solen letade sig in till honom i drömsängen. Han famlade efter sina papper, började skriva. Frenetiskt. Slutet på romanen var fixat.
Camilla Läckberg var den första som metodiskt jobbade upp sitt varumärke. Nu har hon enligt den egna hemsidan sålt femton miljoner böcker till femtio länder. Och för Barncancerfondens räkning har hon auktionerat ut sig själv själv som middagsgäst.
LÄS MER: Alla dessa egon som skymmer texten
Förr var man känd för vad man gjorde, nu kan man vara känd för ingenting, menar Nanna Gillberg, som är forskare vid Handels i Göteborg och skrivit boken ”Uppmärksamhetssamhället”
Det handlar om att skaffa sig uppmärksamhet i den digitala världen, mer än i den verkliga, att lyckas göra den digitala verkligheten till den primära. Det handlar om att kommersialisera sitt jag, att slå igenom bruset, bli omtalad, få mediespinn. Det handlar om att vara tillspetsad och presentera sig själv på fem-tio sekunder.
Lyckas man med detta kan man förvandla sin person till ett varumärke.
LÄS MER: Hej makthavare – varför utnyttjar ni inte nyhetstorkan bättre?
Nanna Gillberg tog en bild på sina gäster under en nyårsafton. Alla satt med sina telefoner och facebookade och instagrammade. Självpresentationen har tagit plats på parkett i det sociala livet. Man finns om man syns för andra än sina bordsgrannar. Man lever i en realitysåpa.
Det ekonomiska systemet har underblåst det personliga varumärkets frammarsch, menar Nanna Gillberg. Varumärken har blivit det som produceras, säljs och konsumeras. Medial synlighet har blivit samhällets främsta valuta. Se mig, alltså finns jag!
Vi har gått från materiell produktion till att producera symboliska värden. Vi säljer vår image.
Men hav tröst! Framtiden bär en motrörelse i sitt sköte, menar Nanna Gillberg. Det genuina blir mer viktigt. Vi kommer att få internetfria zoner där vi är befriade från att ständigt uppdatera oss.
Så småningom ska vi inse vi att alla dessa blogginlägg som kom och gick faktiskt inte var livet.
LÄS MER: Därför vill jag inte ha samtal från människor som vill åt mina pengar