News55

Nu utmanar tåget flyget – på riktigt

Framtidens supersnabbtåg
Är det såhär som framtidens spuersnabbtåg kommer frakta oss mellan världens större städer i hastigheter upp emot 40000 km/h? (Bild: Reuters)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 15 aug. 2024Publicerad: 14 aug. 2024

Med den senaste kinesiska tågtekniken med teoretiska toppfarter på 4000 kilometer i timmen kommer tåget snart utmana flyget på riktigt.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Vi skulle kunna säga att det var en svensk som lade grunden till den tågteknik som nu spås bli basen för framtidens ultrasnabba tåg.

Det var den svenske finansmannen och superentreprenören Axel Wenner-Gren, som med sitt monorail-tågsystem Alweg lade grunden till nästa generations järnvägar.

Det var inte många som trodde på den svenske entreprenören Axel Wenner-Grens satsning på mono-rail-teknik. Men såhär i efterhand så var han helt rätt ute. (Foto: Okänd)

För att kunna kliva vidare på hastighetsskalan, krävs det att den klassiska tekniken med hjul och räls lämnas till historien. Och det var här som Wenner-Grens teknik med bara en central skena öppnade dörrar vidare in i framtiden.

Förfinad teknik

Dagens monorailsystem har självklart förfinat tekniken betydligt sedan Wenner-Grens tid. De tåg som idag konstrueras och provkörs i simulatorer bygger visserligen på ett enkelt centrals spår, men till detta är både magnetism och numera även vacuum tillagt.

För det är med magnetismens teknik som motståndet på framtidens tåg kan minimeras. Genom att få tågen att “rida” på enkelspåret med styrd magnetism kan motståndet både minimeras eller maximeras vid inbromsningar.

Framtidens tåg är något helt annat än dagens.
Framtidens tåg kommer att åka på egna “banvallar” och i vacuumtuber. Det är i alla fall vad de senaste kinesiska rönen vill låta påskina. (Bild: cnsphoto/Imaginechina)
ANNONS

När motståndet mot underlaget i stort sett tagits bort är det luftmotståndet som är nästa vägg att bryta ned.

ANNONS

Ny tågteknik

Statliga Aerospace Science and Industry Corporation har nu provkört en ny typ av Maglev-tåg (Maglev står för magnetic-levitation).

För att minimera luftmotståndet kördes tågen en kort sträcka i en tub med lågtrycksvacuum och nådde då under en kortare tid en topphastighet på 623 km/h – alltså nästan 200 km/h snabbare än existerande snabbtåg.

Concorde korades till världens vackraste flygplan.
Med hastigheter över 4000 km/h blir de nya supersnabbtågen till och med snabbare än den legendariska Concorden. (Foto: WikiCommons/ Arpingstone)

Tekniken att kombinera Maglev med vacuum-rör är något som de kinesiska ingenjörerna tror på till framtiden. Med ökat vacuum hävdar de att framtidens Maglev-tåg har en teoretisk möjlighet att nå upp emot 4000 km/h.

Ny form av pendling

Då skulle pendling mellan stora städer med tåget komma i en helt ny dager och tåget skulle verkligen kunna utmana flyget även på längre sträckor.

ANNONS

Innan detta blir verklighet är det många både teoretiska och praktiska hinder att klara av. Men efter de senaste provkörningarna, ser de i alla fall att möjligheter till snabba hastighetssprång finns. I alla fall i teorin.

Läs också om hur störningar på Sveriges järnvägar hotar tillväxten. News55.

Läs också mer om framtidens kinesiska järnvägar här.

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Spela klippet

Fastigheter famlar i mörkret – men de här fonderna lyser desto starkare

Fonder kräver viss eftertänksamhet och kan framstå som kniviga att sätta sig in. Så är det inte. Står stjärnorna rätt kan de tvärtom vara en god investering som ger fin avkastning. Här är fonderna som just nu glänser lite mer än andra. Den ständiga frågan med fonder kan väl egentligen appliceras på livet i stort: […]