Med den senaste kinesiska tågtekniken med teoretiska toppfarter på 4000 kilometer i timmen kommer tåget snart utmana flyget på riktigt.
Mest läst i kategorin
Vi skulle kunna säga att det var en svensk som lade grunden till den tågteknik som nu spås bli basen för framtidens ultrasnabba tåg.
Det var den svenske finansmannen och superentreprenören Axel Wenner-Gren, som med sitt monorail-tågsystem Alweg lade grunden till nästa generations järnvägar.
För att kunna kliva vidare på hastighetsskalan, krävs det att den klassiska tekniken med hjul och räls lämnas till historien. Och det var här som Wenner-Grens teknik med bara en central skena öppnade dörrar vidare in i framtiden.
Förfinad teknik
Dagens monorailsystem har självklart förfinat tekniken betydligt sedan Wenner-Grens tid. De tåg som idag konstrueras och provkörs i simulatorer bygger visserligen på ett enkelt centrals spår, men till detta är både magnetism och numera även vacuum tillagt.
För det är med magnetismens teknik som motståndet på framtidens tåg kan minimeras. Genom att få tågen att “rida” på enkelspåret med styrd magnetism kan motståndet både minimeras eller maximeras vid inbromsningar.
När motståndet mot underlaget i stort sett tagits bort är det luftmotståndet som är nästa vägg att bryta ned.
Senaste nytt
Ny tågteknik
Statliga Aerospace Science and Industry Corporation har nu provkört en ny typ av Maglev-tåg (Maglev står för magnetic-levitation).
För att minimera luftmotståndet kördes tågen en kort sträcka i en tub med lågtrycksvacuum och nådde då under en kortare tid en topphastighet på 623 km/h – alltså nästan 200 km/h snabbare än existerande snabbtåg.
Tekniken att kombinera Maglev med vacuum-rör är något som de kinesiska ingenjörerna tror på till framtiden. Med ökat vacuum hävdar de att framtidens Maglev-tåg har en teoretisk möjlighet att nå upp emot 4000 km/h.
Ny form av pendling
Då skulle pendling mellan stora städer med tåget komma i en helt ny dager och tåget skulle verkligen kunna utmana flyget även på längre sträckor.
Innan detta blir verklighet är det många både teoretiska och praktiska hinder att klara av. Men efter de senaste provkörningarna, ser de i alla fall att möjligheter till snabba hastighetssprång finns. I alla fall i teorin.
Läs också om hur störningar på Sveriges järnvägar hotar tillväxten. News55.
Läs också mer om framtidens kinesiska järnvägar här.
Senaste nytt
Tänk inte mer på bokföringen (än du behöver)
Med Fortnox är bokföringen uppdaterad i realtid, så att du alltid kan lita på siffrorna.
Rekommendationer om RS-virus – detta bör du veta
Folkhälsomyndigheten har publicerat rekommendationer om vaccination mot RS-virus till vissa grupper för att skydda mot allvarlig sjukdom. Här får du veta mer om deras råd.