News55

Bankens ansvar när kunden skinnades på 100 000 av bedragare?

bedragare
Vems fel är det att äldre blir bedragna? Och vem ska betala notan? Foto: Oscar Olsson/TT
Bilbo Göransson
Bilbo Göransson
Uppdaterad: 11 nov. 2024Publicerad: 11 nov. 2024

På måndagen väntas tingsrätten meddela en dom i ett viktigt mål, där frågan ska avgöras om det var bankens eller kundens fel att bedragare lyckades lura dem på stora summor.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Kundens fel.

Så kan man sammanfatta bankernas inställning till investeringsbedrägerier och andra nätbedrägerier.

MISSA INTE: Expert: Dubbel skatt på pension? Undvik vanliga fällan

Bedragare och ogärningsmän

Det är lättare än någonsin att göra bankärenden hemifrån, men det medför också en större risk för ekonomiska överföringar till bedragare och ogärningsmän.

Det har fått konsumentombudsmannen Kristofer Johannesson att reagera.

”Vi ser ju att den här frågan är så viktig för så många människor att det är bra om domstol tittar på det också”, säger Kristofer Johannesson till Dagens Nyheter.

MISSA INTE: Skräcken: Tandläkare drog ut alla tänder på 67-åring helt i onödan

ANNONS
ANNONS

Bankerna går fria

Svenskarna som utsätts för bedragare förlorar över 2 miljarder per år, samtidigt som ogärningsmännen skor sig. Och bankerna går skuldfria trots att det ofta är deras konton och nätverktyg som bankid exempelvis, som används för att komma åt pengarna.

Det rapporterar finanstidningen Realtid.

MISSA INTE: Julklapp från Thedéen: 10 200 kronor, eller noll

Behörig eller obehörig bedragare

Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) och bankerna kallar överföringarna för behöriga, alltså att kunden bär skulden. Då får man inte någon ersättning. Men Konsumentombudsmannen menar att banken borde ta ansvaret.

Livs besparingar bortblåsta

”Hur många gånger har någon haft behov av att utfärda ett nytt bank-id och sedan väldigt nära inpå det föra över hela sitt livs besparingar till någon annan?”, säger Kristofer Johannesson.

ANNONS

Avgörande mål om bedragare

Nu avgörs ett viktigt mål i tingsrätten, där en kund hos Nordea lurats på 100 000 kronor, och där banken enligt praxis inte velat betala någon ersättning till den utsatte.

Om Nordea döms att betala ersättning kan det bli vägledande för många andra bedrägerimål i framtiden.

Läs mer om ekonomi:

Skräcken: Tandläkare drog ut alla tänder på 67-åring helt i onödan

Bitcoin slår rekord – borde du investera pensionen?

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Bilbo Göransson
Bilbo Göransson

Redaktionschef Bilbo Göransson på E55 har arbetat som journalist i tio år på radio, teve och flera tidningar, bland annat på DN och UNT, och har erfarenhet som både reporter, webbredaktör och ekonomiredaktör.

Bilbo Göransson
Bilbo Göransson

Redaktionschef Bilbo Göransson på E55 har arbetat som journalist i tio år på radio, teve och flera tidningar, bland annat på DN och UNT, och har erfarenhet som både reporter, webbredaktör och ekonomiredaktör.

ANNONS