News55

Experten: Därför bör äldre kvinnor synas i reklam

Felicia Söderqvist
Felicia Söderqvist
Uppdaterad: 24 apr. 2024Publicerad: 22 mars 2023

Forskare på Handelshögskolan i Stockholm har kommit fram till att det många gånger kan vara fördelaktigt att välja äldre kvinnor i sin marknadsföring.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

På senare tid har det blivit allt mer vanligt att använda sig utav äldre kvinnor som modeller inom marknadsföring. Något som kan vara en lönsam idé visar en ny studie, rapporterar Forskning.se.

Tidigare studie från 1980-talet förespråkade för att man enbart skulle använda sig av yngre modeller i reklamsammanhang. Nu har forskare på Handelshögskolan i Stockholm kommit fram till motsatsen och menar att man ökar köpviljan, stärker varumärket samt ger en känsla av samhörighet när man väljer att ha äldre kvinnor som modeller.

Studien visar att kvinnliga konsumenter i alla åldrar föredrar reklam som innehåller äldre kvinnor. Däremot fanns det ingen skillnad hos manliga konsumenter.

En ökad social samhörighet med de äldre modellerna är en bidragande faktor till resultatet. Tidigare forskning visar att konsumenter känner en ökad social samhörig med grupper som är underrepresenterade i samhället. Företag upplevs även mer medvetna när de väljer modeller från underrepresenterade grupper.

Forskarna hoppas nu att det ska bli allt vanligare att använda sig utav äldre kvinnor i marknadsföring.

– Fördomar om ålder, så kallad ålderism, är fortfarande alltför vanligt i vårt samhälle. Det kanske är därför äldre kvinnor är så underrepresenterade i reklam och media. Vår forskning visar att det kan löna sig för företag att gå emot trenden och använda äldre kvinnor som reklammodeller, säger Hanna Berg som forskar om marknadsföring vid Handelshögskolan.

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS