Hittills i år har 850 klagomål mot fondförmedlare inkommit till Pensionsmyndigheten. Klagomålen har till största del gällt aggressiv telefonförsäljning och id-kapning och nu tar myndigheten krafttag för att komma åt lurendrejarna.
Mest läst i kategorin
Men än så länge är det är för tidigt att tala om någon tydlig förändring, menar han.
– Antalet klagomål kan variera kraftigt från månad till månad. Rätt som det är ökar de och då vet man att det är någon som kommit på ett nytt trick, säger Jimmy Larsson-Hagberg till SvD Näringsliv.
LÄS MER: Blufföretag på aggressiv offensiv
Den vanligaste orsaken till klagomål är aggressiv telefonförsäljning som till exempel kan handla om att telefonfösäljare ringer upp pensionssparare, uppger att de kommer från Pensionsmyndigheten och övertalar pensionssparare att placera om sina fonder.
Nu tar Pensionsmyndigheten krafttag för att komma till bukt med problemet. Till exempel ska det bli tydligare att fondbolagen också har ansvar för de säljbolag och samarbetspartners som bidrar till att hitta nya fondsparare. Från och med första oktober ska bolag verksamma på premiepensionens fondtorg utgå från ett nytt samarbetsavtal med Pensionsmyndigheten.
LÄS MER: Så luras äldre på sina pengar med bluff om “sedelbyte”
– Det nya avtalet ger oss ännu större möjligheter att agera på ett snabbare sätt. När vi ser oroande mönster kan vi nu ställa frågor direkt till de fondbolag som vi samarbetar med och ställa dem ansvariga. För vi har så klart inget avtal med säljbolaget, säger Jimmy Larsson-Hagberg till SvD Näringsliv.
FLER NYHETER: För dig med livserfarenhet
Senaste nytt
Tänk inte mer på bokföringen (än du behöver)
Med Fortnox är bokföringen uppdaterad i realtid, så att du alltid kan lita på siffrorna.
Rekommendationer om RS-virus – detta bör du veta
Folkhälsomyndigheten har publicerat rekommendationer om vaccination mot RS-virus till vissa grupper för att skydda mot allvarlig sjukdom. Här får du veta mer om deras råd.