Kanske slinker du in på lågprisbutiken med skräck för att bli avslöjad. Slappna av – lågprishandeln i Sverige börjar bli mainstream.
Mest läst i kategorin
Stigman som branschen i viss mån varit förknippad med är på väg att försvinna.
Samtidigt som lågprishandeln växer så det sprakar.
Det visar en ny rapport av HUI Research, “Lågprishandelns tillväxt, lönsamhet och framtid”, på uppdrag av fastighetsutvecklaren Prisma Properties.
På 20 år har omsättningen i den svenska lågprishandeln nästan fyrdubblats – från cirka 30 miljarder till 114 miljarder kronor.
Under samma tid sedan 2004 har antalet anställda i lågprishandeln i Sverige nästan tredubblats.
Lidl öppnar 90 nya butiker i Sverige
Under de kommande åren väntas lågpriskedjornas framfart i landet generera tusentals nya jobb i både storstäder och mindre städer.
Bland annat planerar tyska Lidl med dagens omkring 5 600 anställda i Sverige att smälla upp 90 nya butiker i landet, vilket väntas skapa cirka 2 500 nya arbetstillfällen.
Kunder som upptäckt lågprishandeln fortsätter handla i lågprisbutiker oavsett om ekonomin ljusnat, enligt rapporten.
Även i andra länder visar utvecklingen att kunder som hittat till lågprishandeln stannar kvar i bättre ekonomiska tider.
Senaste nytt
Dill-kuppen i Stockholm oförglömlig
Lidl körde en pr-kupp 2013 och öppnade en pop-up-restaurang mddd en Michelin-kock i tre veckor i Stockholm under namnet “Dill”, som blev mycket uppmärksammad.
“Vi tycker att vi har bevisat att bra mat inte behöver kosta mer än den gör i våra butiker”, sade Lidl.
En klurig kunde ha listat ut att Lidl stod bakom “lyxkrogen”, om man vrider och vänder på bokstäverna i Dill blir det nämligen Lidl.
Året därpå följde Lidl upp med ännu en kampanj och öppnade en gourmetrestaurang för en kväll i Östra Ämtervik utanför Sunne.
Syftet då var att ta död på fördomar om att mat av kvalitet inte behöver kosta en förmögenhet.
Läs även: Så luras du att ta dig genom matbutiker News55